FIETS bestaat 40 jaar! We kijken de komende weken terug op de imposante carrière van ons magazine. Dan doen we door oude nummers te bekijken en te zien wat er van sommige merken en onderdelen terecht is gekomen.
’46 Fiets cadeau’s’ en ’10 jaar in Nederland. De ATB is jarig’ stond er groot op de cover. Centraal een actiefoto van een Azzini. Azzini? Straks meer daarover. We hebben het over FIETS nummer 11 van 1993. 92 pagina’s, 6,45 gulden.
De Azzini dan. Het van Columbus EL gebouwd frame kwam van racespecialist Van Wieren. Het droeg het onderwerp van het signalement ( de voorloper van de rubriek Gezien&Getest) op pagina 54: de Mavic ZMS 8000 onderdelengroep. Inclusief Mavic Zap Systeem. De Franse equivalent van het Japanse Shimano en Italiaanse Campagnolo -maar dan elektronisch geschakeld. Tenminste: de achterderailleur had een stroomdraad, de voorderailleur schakelde nog via een kabel.
Toenmalig redacteur Cees van Dok schreef ‘Ondanks dat de ZMS derailleur nog verbetering behoeft is het duidelijk dat Mavic met dit systeem een succesvolle poging heeft gedaan om, na de fietscomputer, elektronica te introduceren op de fiets’. Di2 en eTap eat your heart out!
Azzini werd gebouwd door Simon van Vliet uit Almelo; wat er met dit merk is gebeurd kunnen we niet meer achterhalen. Het Mavic ZAP systeem; er kwam in 1999 een opvolging, Mektronic. Die bleek behoorlijk onvoorspelbaar te zijn en verdween van de markt. O ja: op pagina 57 ook nog een test van het Edco IGP. Integrated Gearshift Powerbrake. Hydraulische velgremmen en een schakelknop bovenop de remgrepen… Nooit doorgebroken.
Rubriek Volle Bak
Op pagina 11 staat een oproep voor de Fiets Enduro. Die vond uiteindelijk plaats op 20 februari 1994 en werd georganiseerd door DTC op de Utrechtse Heuvelrug -toen kon dat nog gewoon… 3 ronden van 22 kilometer met onderweg aparte proeven: crosscountry, sprint en een afdaling. 25 gulden kostte het. We scrollen even door en zie: in FIETS 3 van 1994 staat een sfeer verslag. 448 inschrijvers, 376 starters ( het was -7), 20 goud, 75 zilver en 144 brons. In 1995 vond er ook een Fiets Enduro plaats, maar dan wel met wat aanpassingen.
De mooiste cyclosportieven op pagina 46 en verder. La Fausto Coppi, Ötztaler Marathon, Claude Criquielion en het WK Vrije Liefhebbers. Verslagen -oa van Luc Bogaert-, foto’s en aankondigingen van de versies in 1994. Internet? Ehhh. Nee. Je moest bellen of faxen. Voor La Fausto Coppi 09 39 171697456 -kan in het Engels. Dat wel.
Een aparte ‘insert’ van Fred. Fred Rompelberg. Die dat jaar nauw samenwerkte met de Zwitser Max Hurzeler (en met Giant). ‘7 goede redenen om te fietsen op Mallorca’. Die gaan we hier niet herhalen, maar het was toen al een fijn eiland om te fietsen en komend jaar nog steeds. Fred heeft ‘de zaak’ inmiddels overgedaan aan zijn schoonzoon. Maar als je naar www.fredrompelberg.com surft dan kom je nog steeds gewoon op Mallorca uit.
‘De Fiets van’
Een maandelijkse rubriek waar een opmerkelijke fiets centraal stond. In dit nummer was dat de fiets van cyclocrosser Richard Groenendaal. Een stalen Van Tuyl, gebouwd van Columbus Genius en afgemonteerd met Campagnolo (!) Eindredactrice Ellen Smit tekende onder andere op ‘Bij Dugast, een fabriekje in Frankrijk, laat ik mijn banden maken’. Richard is na een imposante carrière als veldrijder ondertussen ploegleider bij Pauwels Sauzen-Bingoal, Dugast maakt deel uit van Vittoria en Van Tuyl is Apex geworden.