FIETS bestaat 40 jaar! We kijken de komende weken terug op de imposante carrière van ons magazine. Dan doen we door oude nummers te bekijken en te zien wat er van sommige merken en onderdelen terecht is gekomen.

‘Lekker lijden in Aubel’ stond er groot op de cover. En ook: Frames getest 8x Alu en een reisreportage op Lanzarote. Ook nog een test van Rohloff 14-speed, de K2 Pro-Flex met Smart Shock en nieuws van Cannondale voor 1999. We hebben het over FIETS nummer 5 van 1998. 115 pagina’s, 7,95 gulden.

De overige artikelen uit deze reeks lees je via de tag: 40jaar.

‘Modder prikkende ogen en lekke banden’ op pagina 16. De derde uitvoering van de Fiets Challenge was een hele kwaaie. 1145 mannen en 36 vrouwen deden mee. 882 Nederlanders, 548 Belgen, 33 Fransen, 14 Duitsers, 4 Luxemburgers en een onbekend. 145 kilometer en ruim 2100 hoogtemeter. De Fiets Challenge was een organisatie van Bike Organisations en vond plaats in de voerstreek. ‘Aubel’ is jarenlang een begrip geweest. De ‘Challenge’ is tot en met 2010 verreden, meestal succesvol, al waren het de laatste edities een stuk minder aantrekkelijk…

Daarom werd er een bericht uitgedaan begin 2010: ‘Naar aanleiding van de editie 2010 heeft Fiets en de organisatie Interim Sport besloten om voorlopig niet te denken aan het organiseren van een FietsChallenge in 2011. Reden is dat we geen mogelijkheden zien om een evenement neer te zetten dat voldoet aan het beeld dat Fiets voor ogen heeft bij een fietstocht in de vorm van een cyclo voor een groot publiek’. Hoe dan ook: de editie van 1998 was een gedenkwaardige… 1005 finishers. 283 goud, 260 zilver en 462 brons.

Op pagina 58 en verder een test van acht aluminium racefietsen. Cascarsi, Empella, Van Tuyl, Concorde, Peugeot, Colnago, Carrera en Ciöcc. De lichtste: Van Tuyl 970, frame 1280 gram en 420 gram, de duurste de Ciöcc 2999 gulden voor frame en voorvork, de goedkoopste de Cascarsi Oria 7020 Megatube voor 1095 gulden -die ook meteen de zwaarste en stijfste was en de fiets met de beste STW was de Carrera Hercules.

Opvallend is dat van de vijf eigenlijk alleen maar de drie Italianen Colnago, Carrera en Ciöcc nog bestaan. Peugeot is op een bepaald moment gestopt met tweewielers, Concorde is er op papier nog wel (de naam is eigendom van Intersens BV), Cascarsi was een huismerk van Meulenreek uit Geffen en Empella was van Ad van Empel -die heel veel voor de cyclocross heeft betekend met name met de Bonfire.

Pagina 50. ‘Welbespaakt’ was een column van Richard Plugge. Toen nog freelancer, later hoofdredacteur en tegenwoordig verantwoordelijk voor Jumbo-Visma. Maar hier staat hij nog in zijn outfit van Swift Leiden en deelt zijn inzichten over het fenomeen Mongolenwaaier… Naast Richard stond een advertentie van Merida -die zou nu absoluut niet meer kunnen… Dat ging ook op voor de die op pagina 112. Niks mis met Northwave schoenen of met mountainbiker en model Paola Pezzo, maar de link met Marilyn…

‘Ga toch fietsen’. Klinkt logisch. Het was in dat jaar ook de titel van een televisieprogramma op RTL4. Dit soort programma’s werden -en worden- meestal op zeer ongelukkige tijden uitgezonden. Deze op zondag 3 mei -als iedereen op de fiets zit. Afijn, er zijn volgens ons nooit meer specifieke fiets uitzendingen geweest. Het was te vergelijken met ‘Eigen huis en tuin’ waar vrij opzichtig merknamen te zien waren. Hoe kwam het dat ze bij ons terecht kwamen? We hebben niks betaald. Het ging destijds via de Rai vereniging.

‘Mixen van onderdelen’ van Hilary Stone. Stone was een Engelse auteur van ondermeer ‘Richards Ultimate Bicycle Book’. Een techneut en fietsliefhebber. Hoofdredacteur Guus van de Beek had goede contacten met Hilary. De Engelsman beschreef minutieus welke shifters met wat compatible was. En hoe je dit eventueel zelf met behulp van allerlei tussenringen zelf voor elkaar kon krijgen. Bij moderne 11- en 12-speed racers niet meer mogelijk. Opvallend: de verhoudingen die SRAM nu hanteert bij de AXS groepen heeft Hilary toen al benoemd. www.hilarystone.com