Een mecanicien vragen wat de ideale bandendruk is om te koersen, is hetzelfde als een inspanningsfysioloog vragen wat het ideale gewicht is om de Tour de France te rijden. Je krijgt als antwoord: ”Dat hangt er van af”.

Er zijn veel factoren die de ideale bandendruk bepalen. Dat gaat van de breedte van de band en het bandentype tot aan het weer, het type wegdek, het gewicht van de renner en de persoonlijke voorkeur. In de Tour de France houden ploegen en renners er nog al verschillende ideeen op na. Hoofdmecanicien Gabriele Tossello van Astana heeft een uitgebreide studie gemaakt van de rolweerstand van de banden onder verschillende omstandigheden. Maar er zijn ook mecaniciens die het motto hanteren: pomp er maar 8 bar in, dan is het goed. Ook zagen we in een etappe een renner op de fiets stappen nadat hij eerst met de hand wat lucht uit zijn banden had laten lopen. Daar kwam geen metertje aan te pas.

Toch is er ook consensus onder de mecaniciens. Bij slecht wegdek rij je met bredere banden die minder hard worden opgepompt. Voor regencondities is er juist weer tegenstrijdigheid. Sommige ploegen verlagen de bandenspanning, terwijl andere plannen de bandenspanning ongemoeid laten.

1405976488370-6bo9car93092-700-80Michelin heeft een regen draadband op de markt. Deze band heeft groeven. Veel mensen denken dat deze groeven het water dienen af te voeren. Maar dat is slechts ten dele waar. De groeven verkleinen het contactgebied tussen band en weg. De theorie is dat dit de druk op de weg vergroot en daardoor meer grip geeft. Nick Legan van Michelin. “Ik gebruik altijd het voorbeeld van een olifant op hoge hakken om het beeld duidelijk te maken”.

In de Tour de France hebben we tot nu toe veel verschillende bandbreedtes gezien. De smalste band was 21mm, de breedste 30 mm. De 30 mm band werd gebruikt in de kasseienetappe. Op de kasseien kwamen we banden tegen met een druk van 4 bar. In de tijdrit gaan sommige renners met waarschijnlijk 10 bar in hun banden van start. Rune Kristensen, mecanicien van Tinkoff-Saxo Bank zou zelfs wel eens 15 bar in een tube pompen, maar dat deed hij niet in deze tour. De banden waren bestemd voor een lange en zware renner.

Tabel bandendruk:

DroogNatKasseienTijdrit
Astana7.5-8 bar7-7.5 bar6 bar7.5-8.5 bar
109-116psi102-109psi87psi109-123psi
Cofidis7-7.5 bar7-7.5 bar6 bar10 bar
102-109psi102-109psi87psi145psi