Dinsdag 14 en woensdag 15 juni presenteerde Bianchi de sportieve collectie voor komend seizoen. Wij waren er bij.

Van Gimondi tot Argentin, van Bugno tot Pantani, Di Luca en Ferrari. Het Italiaanse Bianchi kan niet zonder de koers. De vraag rijst meteen: kan de koers zonder Bianchi? En we trekken het maar meteen breed. Kan de koers het zonder Italiaanse merken als Pinarello, Colnago, Wilier, Bottecchia en Cippolini? Tuurlijk wel, alleen wordt het leven dan wel een stuk kaler en minder kleurrijk. En dat laatste is vooral van toepassing op de 2012 collectie van Bianchi. Niet zozeer de kleurenpracht, als wel de aandacht voor het op elkaar afstemmen van frame, groep, wielen en delen. Een overzicht van wat Bianchi in 2012 te bieden heeft.

De racefietsen: de Oltre – zie foto-, de 928 SL, de Sempre, de Infinito, de Via Nirone en de gloednieuwe Impulso. Ook nu heeft Bianchi het gamma onderverdeeld in Hoc, B4P en C2C. Respectievelijk pure wedstrijdfietsen, allround racers en ‘performance’ fietsen. De Oltre en de Sempre zijn in 2010 geïntroduceerd en lopen voor komend seizoen door. Echter, er zijn wel wat kleine aanpassingen te bespeuren. De Oltre is er in nieuwe kleuren en met diverse afmontages. Het frame is een oversized UMS 40 carbon model met twee maten lagers, een precies aansluitende voorvork, interne kabelvoering, BB 30 bracket, ‘Ultra Thin Seat Stays’ en een speciale aerodynamische zadelpen. Los weegt een frame in zwart –alleen een blanke laklaag- rond de 930 gram, de voorvork 355 gram. De zadelpen heeft een andere kop gekregen waardoor er meer zadels passen als in 2011. In de Giro was de Oltre veelvuldig te zien als team fiets van de Androni Giocattoli-Cipi ploeg. Twee overwinningen en een reeks ereplaatsen in deze zo tragische Giro…

De Sempre ( B4P) is er ook al in nieuwe kleuren –maar, en dat is een verbetering, de Sempre krijgt een full carbon voorvork ( zie foto). Tenminste, bij de uitvoeringen met Ultegra en Red. Verder heel veel customized delen: ‘Reparto Corse’ noemt Bianchi dit. Remhoeven, wielsets, zadelpen, stuurpen en stuur. En mooi bijkleurende kabels. Het frame heeft een BB 30 bracket en eveneens ‘Ultra Thin Seat Stays’. Een Sempre frame weegt ongeveer 150 gram meer als een Oltre. In FIETS 9 een eerste test van een 2012 Sempre.

De C2C  Infinito en de Via Nirone zijn in 2012 ook gewoon leverbaar en si, ook deze fietsen zijn er in diverse nieuwe kleuren. Helemaal nieuw is de Impulso. Een Triple Hydroformed frame van 6061 aluminium, twee maten balhoofdlagers, een carbon voorvork en een uiterlijk van een carbon frame. Inclusief de oversized balhoofdpartij en de slanke achtertrein. Het frame zal rond de 1590 gram gaan wegen. En de nieuweling is er in de maten 44, 46, 50, 53, 55, 57, 59, 61 en schrik niet 63 centimeter.  De De Impulso zal in verscheidene varianten aangeboden worden en waarschijnlijk ook als frameset. Ondanks het feit dat de Impulso een ‘instap’ racer is, is er veel aandacht geschonken aan het design. Gewoon een hele knappe fiets!

Bij de MTB is het grootste nieuws de 29er. Ontwikkeld in samenspraak met het TX Active-Bianchi MTB team. De Methanol 29 SL en de Jab 29. De eerste is een licht high end Toray T 700 carbon frame met ondermeer ISP, ‘Triple Wall Tube’ carbon buizen, speciale ‘tapered’ balhoofdbuis, assymetrische achtervork, geïntegreerde trapaslagers en een speciale titanium bescherming aan de onderzijde van de schuine buis. De ISP kan trouwens ook omgebouwd worden tot een versie met standaard zadelpen. De eerste 29er hebben een lange historie – al ver in de jaren ’90 is Bianchi USA met een ‘Project 7’ 29er gekomen en in 2007 zelfs met een echte fiets, de Sok. Echter, de markt was toen nog niet rijp en er waren ook niet voldoende componenten beschikbaar! Nu wel. De Jab is een 7005 Hydroformed alu frame. Verder zijn de Methanol en de Kuma er in een uitvoering met 26 inch wielen. Geen full suspensions bij Bianchi!

Tekst en foto’s Menno Grootjans