De Bianchi Aquila CV tijdritfiets gepresenteerd
Bianchi heeft tijdens de Tour de France een nieuwe tijdritfiets gepresenteerd: de Aquila CV. Bauke Mollema en Laurens ten Dam reden er zaterdag de tijdrit op. Mollema reed naar eigen zeggen pas voor de eerste keer op deze fiets. Aerodynamisch voordeel komt met een prijs. Hoewel de Aquila CV volgens Bianchi in windtunneltesten als aanmerkelijk sneller uit de bus komt dan zijn voorganger, is het klaarblijkelijk wel noodzakelijk om goed aan de fiets te wennen. ”Ik verkrampte al na 10 kilometer”, vertelde Mollema na afloop die na een slechte tijdrid zakte naar de tiende plaats in het algemeen klassement. Bianchi zelf geeft de Aquila een score van 40% als het gaat om de mate van comfort. ”Het was een verkeerde keuze om nu al op de fiets te rijden”, zegt Mollema. ”Ik deed het omdat uit testen blijkt dat de fiets aanmerkelijk sneller is”.Bianchi heeft in de nieuwe tijdritfiets dezelfde technologie toegepast als bij de Infinito CV, de klassiekerfiets van de Italiaanse fabrikant. De zogenoemde Countervail technologie zou beter in staan om schokken op te vangen dan standaard carbonfietsen doen, zonder dat het ten koste gaat van de stijfheid van het frame. Het beter opvangen van vibratie zou er bovendien voor zorgen dat renners minder snel moe worden. Bianchi zelf claimt dat hun countervail technologie tot 75% beter in staat is om schokken op te vangen dan hun fietsen die niet met de technologie zijn uitgerust. De Aquila heeft een zitbuishoek van 76,5 graden en een balhoofdbuishoek van 72 graden. De dropouts aan de achterzijde zijn verstelbaar om het achterwiel zo dicht mogelijk op de zitbuis te kunnen plaatsen. Het stuur en stuurpen zijn in de fiets geïntegreerd. De voorrem is in de vork weggewerkt, de achterrem zit in het gebied achter het bracket. Het frame weegt 1.300 gram, inclusief de vork. De fiets is verkrijgbaar in de maten XS, S, M, en L.Bianchi heeft zelf een stuur voor de fiets ontworpen. Dit is volgens de fabrikant gedaan om het stuur zo aerodynamisch mogelijk in het frontaal oppervlak van de fiets te kunnen integreren. ”Wat betreft aerodynamica is het frontaal oppervlak van de fiets het belangrijkst”, stelt Bianchi. Het stuur met geintegreerde stuurpen is verkrijgbaar met drie stuurpenlengtes: 90, 110 en 130 mm. De fiets van Bau en Lau is afgemonteerd met Shimano Di2.
Gerelateerd nieuws