Tekst: Menno Grootjans, foto’s: Edwin Haan
Het Nederlandse Cadenz is nog niet zo lang in business. Begin 2015 gestart en het merk biedt eigenlijk alleen custom fietsen aan. En alleen online. Racefietsen en mountainbikes. Het eerste model droeg de naam RB01, dit is de RB03. Radicaal anders dan de 01 en 02, want de CRB03 is, zoals dat zo mooi wordt genoemd, ‘gemaakt om het gevecht met de luchtweerstand aan te gaan’. Aero dus! En dat is ook goed te zien.De van T700 composiet vervaardigde RB03 is gebaseerd op het ontwerp van een vliegtuigvleugel. Wingstreem design noemt Cadenz dit. Minimale luchtweerstand. De zadelpenbuis sluit volledig aan op het achterwiel, de aerodynamische zadelpen zelf is eveneens in een vleugelvorm gemaakt voor een minimale turbulentie. Je bent niet veroordeeld tot heel dunne bandjes; er passen ook 25 millimeter exemplaren op. Het frame is netjes afgewerkt: alle rem- en derailleurkabels lopen binnendoor. Hebben veel aero fietsen een achterrem onder het bracket, Cadenz heeft lekker praktisch gekozen voor een direct mount-achterrem op de staande achtervork.De CRB03 is afgewerkt met een glanzende laklaag gecombineerd met mat zwart. Zoefff… dat geluid komt snel bovendrijven als je aanzet. Superhard is hij niet, maar door de grote vlakken en vooral de zadelpen komen de schokken wel eerder door dan bij een niet-aero racer. Het is echt zo’n fiets die bij je past als je zelf veel snelheid weet te ontwikkelen, of als je hem gewoon mooi vindt natuurlijk. De zithouding is niet opgekropt, maar als je meer een toerder bent, dan passen de RB01 of 02 net wat beter bij jou. De basisprijs van de CRB03 is 2799 euro. Er zijn vijf maten.Specs en beoordeling