Cannondale heeft vandaag de nieuwste versie van de SuperX gravelracer onthuld. De tweede generatie van de SuperX is herontworpen met een sterke focus op snelheid, prestaties en veelzijdigheid, essentieel voor veeleisende gravelraces.

Cannondale nam afscheid van de oude naam vanwege de verwarring met hun SuperSix-wegfiets. De naam is anders, maar qua uiterlijk lijkt hij nog wel op de huidige SuperSix. Maar hoe zit het met het rijgedrag? Wij kregen als een van de eersten de kans om Cannondale’s nieuwe SuperX uitgebreid te testen. Onze bevindingen lees je in Fiets Magazine – Editie 3, die volgende week verschijnt.

Beproefd recept

De SuperX bouwt voort op de ervaringen van zijn voorganger en is ontwikkeld met inzichten van
Cannondale’s WorldTour-team van engineers en decennia aan gravelervaring van onder andere Lachlan Morton die op de voorganger, de SuperSix EVO S de snelste tijd ooit neerzette op Unbound Gravel 2024. Als je het frame bekijkt is het overduidelijk dat de engineers van Cannondale het frame hebben afgeleid van de jongste SuperSix, die in 2023 werd geïntroduceerd. Je ziet de aerodynamische lijnen van die fiets ook terug bij deze gravelbike.

Flexzones

Het vernieuwde frame bevat flexzones in de zitbuis, de achterkant van het frame en de bovenbuis. Deze staan in verbinding met de D-vormige zadelpen om schokken en trillingen te absorberen, wat zorgt voor meer controle en minder vermoeidheid bij de berijder. Bovendien draagt de flexibele D-vormige zadelpen niet alleen bij aan het comfort, maar ook aan een verbeterde aerodynamica.

Prestatie-gerichte geometrie

Volgens Cannondale zorgt de prestatie-gerichte geometrie, het OutFront-design en de zorgvuldig gekalibreerde stijfheid van het frame voor een combinatie van stabiliteit en uiterst precieze handling. Voor de high-enduitvoering: de LAB71 SuperX hebben Cannondale’s ingenieurs dit alles weten te realiseren in een frame van minder dan 900 gram (maat 56). 

Delta Steerer-ontwerp

In tegenstelling tot zijn voorganger zijn de kabels volledig geïntegreerd. De SuperX is uitgerust met Cannondale’s Delta Steerer-ontwerp, dat in combinatie met de Cannondale Conceal Stem of de geïntegreerde SystemBar R-One-cockpit (zoals op de LAB71 SuperX), zorgt voor geïntegreerde kabelgeleiding en een kleiner frontaal balhoofdoppervlak. Dit verbetert de aerodynamica, biedt een cleane integratie en maakt het onderhoud eenvoudiger.

48 en 51 millimeter

Omdat parcoursen, ondergrond en weersomstandigheden vaak variëren, biedt de SuperX ruimte voor banden tot 51 mm vooraan en 48 mm achteraan, met minimaal 4 mm speling aan elke kant. Voor de crossliefhebbers is het ook mogelijk om 33c-banden te monteren, aangezien de SuperX volgens Cannondale ook uitstekend presteert tussen de linten.

Modellen en prijzen

De nieuwe SuperX-lijn bestaat uit de volgende modellen:

  • SuperX Carbon 3 met 12-speed Shimano GRX 820-groep, 4.499 euro.
  • SuperX Carbon 2 met 12-speed Shimano GRX Di2 RX825-groep, 6.899 euro. Wij hebben deze uitvoering getest voor Fiets Magazine – Editie 3.
  • LAB71 SuperX met 13-speed SRAM RED XPLR, 14.999 euro.
  • LAB71 SuperX Frameset, 5.499 euro.

De complete LAB71- fietsen en framesets zijn in beperkte oplage beschikbaar.

Voor meer informatie kun je terecht op Cannondale.com.