Cannondale’s allround wapen is nog meer allround geworden en maakt eigenlijk de rest van hun gamma praktisch overbodig. Alles op een rijtje over de nieuwe Cannondale SuperSix Evo. De prijzen, geometrie en alle modellen vind je helemaal onderaan dit artikel.

We scrollen even een jaar of tien terug in de tijd. Na een periode van nieuwe carbon fietsen beginnen merken te differentiëren. Een klimfiets, een aerobike, de gravelfiets. Nu zien we dat diezelfde merken juist alles op één hoop gooien. Zo liet Specialized de Venge al opgaan in de Tarmac en is er nu de SuperSix van Cannondale die door kan gaan voor aerobike, klimfiets en mini-gravelbike in één.

We pikken in de Spaanse heuvels rondom Girona een kakelverse Cannondale SuperSix Evo op om te testen. Daar waar ook de Service course van profploeg EF zich bevindt. Niet toevallig een ploeg die rijdt op Cannondale fietsen. De SuperSix is in deze versie toe aan zijn vierde generatie en de tweede met volop schijfremmen en integratie.

https://omny.fm/shows/juke-podcasts/fiets-de-podcast-40-met-jasper-schouten

Lab71

Buiten deze nieuwe SuperSix komt Cannondale ook met een volledig nieuw label op de markt: Lab71. Een fiets uit Dexters laboratorium met net een beetje extra opsmuk. De kers op de taart. Zoals Specialized al decennia de term S-Works hanteert voor hun topmodellen doet Cannondale dat nu met Lab71.

Op naar de cijfertjes. Want deze Supersexy SuperSix belooft wat. Met een framegewicht van 770 gram moet het topmodel uitkomen op 6.7 kilo. Mijn beduidend ‘betaalbaardere’ testfiets meet ik in maat 58 na op 7,2 kilo. Ook lang niet slecht! De fiets balanceert dus op het randje van de UCI-limiet en mag daarmee overduidelijk een klimfietsje genoemd worden.

Maar de SuperSix is veel meer dan dat. Dat zien we niet alleen in de presentatie maar voelen we vooral op de weg. De fiets is ongekend stijf en gedraagt zich eerder als de opvolger van de SystemSix (Cannondale’s aerobike) dan een nieuwe SuperSix. Volgens Cannondale moet de aerodynamica dan ook behoorlijk overeenkomen met hun aero raspaardje.

Echte koersfiets

Dalen, insturen, het voelt allemaal erg direct en strak. Een koersfiets pur sang. Zelf zijn we vooral blij dat Cannondale een aantal zeer eenvoudige standaarden heeft toegepast. Zo schakelen ze terug naar een bracket met schroefdraad. Dat terwijl juist Cannondale ooit met de BB30 standaard op de proppen kwam. Buiten dat zien we ook een eenvoudige poort onderaan de schuine buis om de Di2 batterij in op te bergen. En als laatste heeft Cannondale nu lekker standaard steekassen gebruikt zoals ieder ander merk. Gewoon, omdat dit het beste werkt.

Een soort van aerobike zou niet aerodynamisch zijn zonder geïntegreerde kabelvoering en bijbehorend stuur. Cannondale noemt dit ‘superbike level cablemanagement’. Wij noemen dat nog altijd ‘knap onhandig’. Maar het ziet er superslick uit en de betaalbaardere fietsen zijn uitgerust met losse stuur/stuurpen combi waarbij spacers eenvoudig zijn te verwijderen waardoor aanpassingen in de zithouding relatief eenvoudig gaan.

De luxe modellen met Lab71 label krijgen een platgewalst stuur met prachtige afwerking. Alsof het carbon door een soort mangel is gehaald waardoor de vlokken los als een soort finish over de bovenste laag zijn gedrapeerd. Dit design komt tot stand door een samenwerking met Momo. Een Italiaanse merk dat mode en design combineert in met name de motor- en auto-industrie.


Onze SuperSix Evo is de Himod 1 en is uitgerust met Sram Red AXS. Maar ook met vernieuwde Cannondale HollowGram wielen. De RS50 wielset meet (natuurlijk) 50 millimeter hoogte en een binnenbreedte van 21 millimeter. De wielen zijn tubeless compatible en wegen 1620 gram. Daar valt nog wel wat gewicht te winnen dus!

De nieuwe Cannondale SuperSix in de praktijk

In de praktijk klimmen we over de heuvels rondom Girona. Halen overgesoigneerde Engelse toeristen in en snellen naar de top van de overbekende klim ‘Els Angels’. Er gaat geen dag voorbij dat je op deze weg geen prof tegen het lijf fietst. Bergop rijdt de fiets als een volwaardige klimmer. Handjes op het ietwat grote stuur (pakt niet zo lekker vast) en bergaf volle bak in aero houding. De vierde generatie SuperSix kan alle kanten op en is de perfecte fiets voor als je er maar ééntje kunt kiezen. Zoals de meesten van ons. De brede velgen met bijbehorende banden maken van het geheel een redelijk comfortabele fiets terwijl al de rest zorgt voor een snelheidssensatie. Hoewel de vorige generatie helemaal nog niet echt outdated was, rijden ze nu weer vooraan mee in het peloton!

Geometrie en prijzen

SuperSix EVO LAB71, €14.999
SuperSix EVO HM 1,€13.499
SuperSix EVO HM 2, €8.999
SuperSix EVO Carbon 1, €6.999
SuperSix EVO Carbon 2, €6.799

Framesets:
SuperSix EVO LAB71 A/M Frame, €5.499
SuperSix EVO HM A/M Frame, €4.199

Meer info op: cannondale.com

Geometrietabel: