Canyon heeft al de aluminium Inflite. Dat is ‘op papier’ een crossfiets. Alleen: die Inflite AL is vooral een mix tussen crosser, gravel en woon-werkfiets. Nu is er de Inflite CF SLX. En wat denk je? Het zou wel eens kunnen dat…
CF
De CF SLX is geen carbon uitvoering van de Inflite. Nou ja, de nieuweling is wel van carbon (CF), en draagt de naam Inflite -maar het is een geheel nieuw ontworpen crossfiets. Waarom? Even een gevalletje ‘(vrije uitloop) kip’ en ‘(scharrel) ei’. Naar verluidt gaat er een Belgische ploeg op Canyon het seizoen 2018 in. En tja, dan ‘moet’ je als fabrikant wel met een serieuze crosser komen. Het kan ook zo zijn dat Canyon de crossfiets had ontwikkeld en dat die ploeg dacht… ( Kip? Ei?). Het frame heeft een opvallende ‘drop’ vlak bij de overgang naar de staande buis. Deze sluiproute zorgt ervoor dat je de Inflite makkelijker kan dragen ( check de oude Colnago Super Prestige van Nijs maar eens) en dat de zadelpen net wat meer uitsteekt ( = extra comfort).
H 31
Canyon heeft een eigen H31 cockpit. Volgens opgave weegt het frame 940 gram en de voorvork 350 gram. Alleen schijfremmen. Er zijn acht maten -waarbij de kleinste maten met 650 B wielen worden uitgerust) en er worden drie modellen gebracht voor de serieuze liefhebber. De Inflite CF SLX 8.0 Pro Race (€ 2799,-, SRAM Rival 1), de CF SLX 9.0 (€ 3199,-, Ultegra 8000) en de CF SLX 9.0 Pro Race (€ 3999,- SRAM Force 1X). Met deze laatste konden we een paar rondjes draaien. De onze in een burgerversie woog 7, 8 kilo. Maar met een paar ‘dedicated’ carbon wielen met tubes, Pro delen en Di2 ( want daar zullen de mannen wel mee gaan rijden…) zal de fiets krap 7 kilo gaan wegen. Gooien en smijten, bochten ‘lopen’ en ja ook gewoon lopen is een eitje. We gaan de fiets binnenkort eens wat langer uitproberen.