De afgelopen twee jaar hebben CarbonX (een spin-off van de TU Delft) en Ere Research stilletjes gewerkt aan de verwerking van een nieuw materiaal om in wegbandjes te gebruiken. Dat schijnt gelukt te zijn, want ze presenteren de nieuwe Ere Genus CCX.
Het materiaal heeft dezelfde naam als het bedrijf dat het maakt, CarbonX. Die hebben een 3D-structuur van carbon weten te maken die in de rubbercompounds kan worden gebruikt om te helpen bij het verlagen van de rolweerstand en het gewicht. Gelijkertijd vermindert ook nog eens de slijtage, wat wil een fietser nog meer? Het is nogal een technisch verhaal, maar simpel uitgelegd verbinden ze miniscule carbon filaments op chemische wijze met elkaar om een driedimensionale structuur te vormen. Het plaatje hieronder is misschien duidelijker.
Minder grondstoffen, minder slijtage
Het mooie van CarbonX is dat er dus meer ruimte tussen de carbonstukjes zit, waardoor je minder grondstoffen nodig hebt om eenzelfde volume te behalen. Daarnaast slijt het ook nog eens minder snel, wat ook weer scheelt in de vervangingsmarkt van banden. Nu zal dat op de schaalgrootte van racefietsbanden weinig zoden aan de dijk zetten, maar ze kunnen het spul ook gebruiken in vrachtwagenbanden. Daar maakt het wel heel veel uit, want naast minder grondstofgebruik is er dan ook nog eens een lager brandstofverbruik.
Samenwerking met Ere
Het materiaal bestaat al een poosje. Het werd namelijk al in 2007 uitgevonden op de afdeling Chemical Engineering van de TU Delft. Ze kregen patent op het spul in 2009. Rutger van Raalten and Daniela Sordi starten in 2014 het bedrijf CarbonX. Rutger was onderdeel van het team dat op de TU het materiaal ontwikkelde. Eén van de commerciele kansen die er lagen was het gebruik van CarbonX in banden. Reden voor CarbonX om contact op te nemen met Piet van der Velde van Ere om te zien of ze samen konden optrekken om dit idee in praktijk om te zetten. Na twee jaar testen kwamen ze uit op de, in hun ogen, perfecte compound. Die wordt nu gebruikt in de Ere Genus CC band.
In plaats van de kleine carbon stukjes die eerst in de compound zaten, gebruiken ze nu dus CarbonX. Het levert volgens de makers een band op die 2 watt minder rolweerstand heeft. Dat lijkt nauwelijks de moeite waard, maar het gaat hier om banden uit het topsegment, waar die 2 watt tot de heel belangrijke marginal gaines behoren.
De vernieuwde 320TPI band kreeg ook gelijk een nieuw karkas om hem veiliger te maken bij gebruik van hookless velgen en een tubeless montage. Ere gebruikt nu Zylon in plaats van Kevlar als ‘draad’. Een ontzettend sterk materiaal dat bijvoorbeeld ook in de Formule1 gebruikt wordt om de wielen aan het chassis te laten hangen in geval van een crash. De nieuwe banden komen deze zomer op de markt voor 89 euro per stuk. Ja, hightech komt met een prijs.
Meer info: ereresearch.com & carbonx.nl