De Cervélo Áspero uit 2019 is flink geüpdatet. Het frame is op meerdere punten aangepakt om de gravelracer aerodynamischer en comfortabeler te maken. Ook zijn de kabels volledig geïntegreerd. Bovendien is er nu ruimte voor banden tot 45 millimeter. De belangrijkste verbeteringen hebben we op een rijtje gezet.

De geometrie van de vernieuwde Áspero is grotendeels hetzelfde gebleven. Het DNA van een echte gravelracer is behouden gebleven. Wel is er meer comfort gecreëerd door de onderbuis dunner te maken en is de staande achtervork lager aangezet. Ook is er meer flexibiliteit in de zadelbuis. De bovenbuis is wat verlaagd ten opzichte van het vorige model, waardoor het opstappen voor (met name) kortere mensen makkelijker is. De Áspero weegt in framemaat 56 centimeter 1141 gram. De voorvork weegt 452 gram.

Gebruiksvriendelijke keuzes

De vernieuwde Áspero is uitgerust met een Universal Derailleur Hanger (UDH). Hierdoor is de fiets compatibel met SRAM Transmission mountainbike-onderdelen en straks ook klaar voor de volgende generatie SRAM XPLR-aandrijvingen. De fiets is voorzien van een T47-A trapas met schroefdraad. Een bewust ‘vriendelijke’ keuze met het oog op onderhoud.

Meer ruimte

Volgens Cervélo is er nu officieel ruimte voor 42 millimeter brede gravelbanden met zo’n 7,4 millimeter moddervrijheid ten opzichte van het frame. In de praktijk zal het prima lukken als je kiest voor 45 millimeter brede gravelbanden.

Prijzen en uitvoeringen

De Áspero is leverbaar in de maten 48, 51, 54, 56, 58, 61 en in onderstaande uitvoeringen. Meer informatie vind je op de site van Cervélo.

Aspero Rival XPLR AXS 1€5,799.00
Aspero GRX RX820€4,899.00
Aspero Apex XPLR AXS 1€4,899.00
Aspero Apex XPLR 1€3,599.00
Aspero GRX RX610€3,699.00
Aspero GRX RX610 1€3,699.00