Chinarello, direct bestellen in het Verre Oosten II
fietsredactie
14 juni 2011
Het internet heeft de wereld geopend. Niet langer zijn consumenten aangewezen op lokale winkelier om de hoek voor hun spullen. Ze kunnen ze zelf halen, direct bij de bron. Dat geldt niet alleen voor boeken, elektronica of cd’s, maar ook voor fietsartikelen. Frames, wielen, zadels en nog veel meer kun je tegenwoordig direct in China kopen. Voor een aantrekkelijke prijs. Maar schiet je daar wat mee op? Een speurtocht in diverse afleveringen. Deel 2: juridische zaken.In deel 1 beschreven we beknopt onze speurtocht naar frames en onderdelen direct in China. Nu bespreken we de legale vraagstukken. Mag het, direct in China kopen? Krijg je garantie?Om met de eerste vraag te beginnen: natuurlijk mag het. Je moet wel aan de wetten en voorwaarden voldoen, maar je mag als individu spullen in China kopen. Als je iets koopt in China, moet je wel in Europa bij de douane belasting en inklaringskosten betalen. Uitzonderingen daarop zijn cadeaus en samples. Die krijgen vrijstelling of vallen onder een lager tarief.Niet altijd controleert de douane je bestelling. Soms heb je geluk. In andere gevallen moet je BTW en kosten betalen over het bedrag dat de verzender als waarde aangeeft. Of het bedrag dat de douane denkt dat de waarde is. Je kunt je voorstellen dat er twijfels zijn bij de douanier als je fietsframe maar een tientje kost volgens de opgave. Hoe het precies zit met het invoeren van fietsmateriaal zie je hier.Wat niet mag, is een frame aanbieden dat een falsificatie is van een merkframe. China staat bekend om namaak en in de fietsbranche is dat niet anders. Het is niet moeilijk valse Pina Dogma’s of Specialized Stumpjumpers te kopen. Dat zijn overtredingen van het intellectuele eigendomsrecht. Het kopen ervan als je weet dat het vals is, is ook verboden. Kijk maar hier: http://douane.nl/bibliotheek/handboeken/vgem/hvgem_30-05-00.htmlWat ook niet mag zijn frames te koop aanbieden waarop patenten zijn gevestigd. Dat is een overtreding van het patentrecht. Dat is voor een leek moeilijk te beoordelen, omdat een kleine wijziging al voldoende is. Een symmetrische Pinarello Dogma bijvoorbeeld.Net als iedere leverancier moet ook de Chinese spullen leveren die voldoen aan de Europese veiligheidseisen. Let wel: dat is wat anders dan kwaliteitseisen! Op de frames zit twee jaar garantie, net als hier.Al die rechten zijn leuk en aardig, maar kun je er in de praktijk gebruik van maken? Ja, zo blijkt uit onderzoek naar gebruikerservaringen. Je krijgt inderdaad garantie op je spullen, zo zie je op alle sites van de Chinese leveranciers. Maar in de praktijk heb je er niet zo veel aan. Wat heb je aan garantie als het duurder is je spullen heen en weer te sturen dan nieuwe te kopen? Zo had iemand rode spaaknippels besteld, maar kreeg zwarte. Hij mocht ze terugsturen zodat hij nieuwe kreeg, met rode nippels. Maar die 200 dollar voor het heen en weer sturen, was te gortig. Er is dus een verschil tussen garantie hebben en garantie krijgen.Wie denkt een lucratief handeltje op het spoor te zijn, moet oppassen. Doorverkopen van spullen op bedrijfsmatige wijze (dus niet een enkel onderdeel dat je toevallig over hebt) maakt je wettelijk aansprakelijk voor bijvoorbeeld ongevallen en garantie. Dit soort rechtzaken zijn langdurig en slepend, dus dek de risico’s af met een verzekering.
fietsredactie
14 juni 2011
Gerelateerd nieuws