Colnago heeft de grenzen van de UCI-regels opgezocht met hun nieuwe Y1Rs racer. De diepte/breedte verhouding (8:1) van de framevormen en de plaatsing van de zadelpen zitten aan de randjes van die regels. Volgens de Italianen hebben ze hiermee de snelste fiets gemaakt die op dit moment rondrijdt in het profpeloton, alsof de benen van Pogi de strijd niet al oneerlijk genoeg maken.
De Y1Rs weegt, in de teamuitvoering met pedalen, dura-ace groepset, Enve-wielen en aero bidonhouders, 7,45 kilo. Dat is niet heel indrukwekkend en zelfs 242 gram zwaarder dan de V4RS. Ze hebben zich bij het ontwikkelen van deze fiets dan ook vooral gefocust op snelheid en minder op gewicht. Dit in tegenstelling tot Scott, die vorige week met een ultralichte nieuwe Addict kwamen. De Y1Rs is daarentegen, bij 50km/u en een nul graden YAW maar liefst 20 watt sneller dan de V4Rs waar Tadej en zijn ploegmaats het tot nu toe op moesten doen. Zullen we in etappes met een finish bovenop een hoge berg onderaan weer fietswissels gaan zien?
Smal en diep
De UCI veranderde de regels ten aanzien van de diepte/breedte verhouding van de framebuizen in 2022. Tot die tijd mocht die niet over de 3:1 gaan, nu is dat 8:1. Het levert dit soort frames op met smalle, maar hele diepe buisconstructies. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de balhoofdbuis die bijna 20% smaller is dan die van de V4RS, maar wel een stuk verder naar achteren doorloopt.
Dit soort vormen leveren een zeileffect op, wat je ook ziet in de windtunnelmetingen. Waar de drag toeneemt bij een YAW-angle van 0-5 graden, neemt die juist weer af tussen 7,5 en 10 graden.
Bijzondere zitbuis
Diezelfde aanpassing aan de UCI-regels heeft er ook voor gezorgd dat merken aan het experimenteren sloegen met de plaatsing van de zadelpen. De zitbuis op de nieuwe Colnago levert nu niet alleen meer aerodynamisch voordeel op, maar ook nog eens extra comfort doordat er wat verticale flex mogelijk is.
Hoewel de fiets er opvallend en futuristisch uitziet, doet hij ons toch ook erg denken aan bestaande modellen van de concurrentie. Zo heeft de voorkant wat weg van de Cervélo S5. Niet alleen door hoe de vork in het frame zit, maar ook vanwege het aparte stuur, CC.Y1 genaamd. Dat komt in twee breedtes beschikbaar, 377mm en 397mm, dat is bovenop gemeten en best smal, zoals al een poosje de trend is. Het stuur zit vast met 4 bouten, esthetisch niet heel fraai want je kijkt daar bovenop. En hoe ziet dit eruit als er een fietscomputer tussenhangt?
Volgens Colnago passen er 32mm banden in het frame, maar de fiets wordt standaard afgeleverd met 28mm rubber. Net als bij sommige concullega’s, levert nu ook Colnago bidonhouders mee die qua vorm geoptimaliseerd zijn op de meest aero aansluiting op het frame. Maar de bidons zijn nog wel gewoon rond. Op speciaal verzoek van Team UAE, naar het schijnt, vanwege het praktisch voordeel in de koers en training.
De fiets komt beschikbaar in twee kleuren, maar voorlopig kun je jezelf alleen maar op een wachtlijst laten plaatsen. Misschien maar goed ook, dan kun je eerst nog even sparen. De fiets komt te koop met een vanafprijs van €12.300!
Meer info vind je op de site van Colnago.