Al in 2007 werd er voor het eerst gewonnen op een Canyon Ultimate. Baden Cooke won er toen een etappe op in de Tour Down Under terwijl hij voor Team Unibet reed, gesponsord door Canyon. Sinds die tijd is er veel veranderd. We zijn aan de 5e generatie toe, die op alle vlakken is verbeterd ten opzichte van de vorige uitvoering. ‘Onze’ Léon van Bon mocht de fiets alvast uittesten, zijn uitgebreide review lees je in het volgende nummer van Fiets magazine (oktober issue, vanaf 23 september te lezen). Nu alvast een korte eerste indruk, de specs&prijzen en een aantal van Léon’s prachtige foto’s.
Léon: “Mijn paarse testfiets staat op me te wachten bij het Canyon Servicecentrum in Eindhoven. Het eerste dat me opvalt, zijn de geïntegreerde cockpit en weggewerkte kabels – dat laatste mocht ook wel een keer. De fiets ziet er prachtig uit. Deze iced berry-lak is prachtig: half mat, half glanzend, opvallend, maar niet schreeuwend. De lijnen kloppen en esthetisch gezien oogt de fiets mooi in balans.“
5th Gen Ultimate, in alles beter
Canyon heeft de nieuwe Ultimate niet van scratch af aan opnieuw ontwikkeld. Wat goed was, is gebleven, maar wat beter kon is aangepakt. Het heeft een fiets opgeleverd die de perfecte balans tussen gewicht, stijfheid, aerodynamica en comfort benaderd.
Om gewicht te besparen zijn alle onderdelen onder de loep genomen. Niet alleen frame en vork, maar ook de cockpit, zadelpen en de zadelpenklem. Het doel was om de CF SLX zo te bouwen, dat deze in een maat M aan de UCI-gewichtslimiet (6,8 kg) kwam, terwijl hij wel stevig en sterk genoeg werd. En dat is gelukt. Wil je nog lichter, dan is er ook nog de CFR. De Di2 uitvoering daarvan laat de weegschaal stoppen op 6,3 kg.
Léon: “De afmontage is prima in orde. De nieuwe Canyon zadelpen heeft een offset, en dat biedt net iets meer comfort dan normaal omdat hij dan extra flext. De D-vorm is weer goed voor de aerodynamica. De eigen Canyon-cockpit kennen we van de Aeroad. Je kunt hem in drie delen uit elkaar halen: dat is makkelijk voor het vervoer en om de breedte van het stuur aan te passen. Als je dieper wilt zitten, dan kun je het stuur lager zetten zonder dat je de vork hoeft af te zagen, en zonder dat er een lelijk stuk buis boven de pen uittorent. Een mooi en ingenieus systeem. De carbon bidonhouders zijn ook van Canyon en ogen eenvoudig maar chique. De bijpassende bidons maken de stijlvolle look compleet.”
Details
Naast lichter, is de Canyon Ultimate ook 15% stijver en (bij 45km/u) 10 watt zuiniger dan het vorige model. Dat laatste kregen ze voor elkaar door samen te werken met de aero goeroes van Swiss Side. De SL en SLX modellen krijgen een carbon zadelpen met 20mm setback. De CFR modellen komen zonder setback met een zadelpen die slechts 70 gram weegt. Verder valt de computermount op. Die is 3D geprint, Léon was er nog niet direct groot fan van, maar dat lees je in het komende nummer.
Er zijn, zoals Léon al aangeeft, ook eigen lichtgewicht carbon bidonhouders en een slim achterlichtje dat je zo op de zadelpen kunt klikken, zonder straps. Het vernieuwde frame beidt ruimte aan 32mm brede banden, maar de CF SL7, SL8 en 7 Di2 komen standaard met 28mm rubbers. De SL8, CF SLX en CFR modellen krijgen 25 voor en 28 achter. Extra comfort achter, geen aeropenalty voor, is daar het idee bij. We zien deze combi steeds vaker verschijnen.
De cockpit komt bekend voor, dit is het stuur dat voor de Aeroad is ontwikkeld. In breedte verstelbaar en de stuurpen is in twee hoogtes verstelbaar zonder dat je de boel helemaal uit elkaar hoeft te halen.
Specs en prijzen Canyon Ultimate
De vernieuwde Ultimate komt beschikbaar in 11 modellen verdeeld over drie platforms, CF SL, CF SLX en CFR. Het verschil zit hem in de gebruikte carbon layup en de afmontage. De fietsen zijn er in de maten 2XS t/m 2XL.
In één overzicht alle modellen, prijzen en het gewicht:
Ultimate CFR DISC Frame and Brake Kit | € 4.999 | 2,7 kg |
Ultimate CFR Di2 (Shimano Dura-Ace incl. powermeter) | € 10.499 | 6,30 kg |
Ultimate CFR ETAP (SRAM Red, incl. Quarq powermeter) | € 10.999 | 6,66 kg |
Ultimate CF SL 8 AERO (Shimano Ultegra, incl. 4iiii powermeter) | € 4.999 | 7,26 kg |
Ultimate CF SL 8 (Shimano Ultegra) | € 3.199 | 8,00 kg |
Ultimate CF SL 7 (Shimano 105) | € 2.699 | 8,22 kg |
Ultimate CF SL 7 ETAP (SRAM Rival AXS, incl. powermeter) | € 3.799 | 7,72 kg |
Ultimate CF SL 7 Di2 (Shimano 105, incl. 4iiii powermeter) | € 3.999 | 8,02 kg |
Ultimate CF SLX 9 Di2 (Shimano Dura-Ace, incl. powermeter) | € 8.699 | 6,67 kg |
Ultimate CF SLX 8 Di2 (Shimano Ultegra, incl. 4iiii powermeter) | € 6.499 | 7,10 kg |
Ultimate CF SLX 8 ETAP (SRAM Force AXS, incl. Quarq powermeter) | € 6.299 | 7,40 kg |
Meer info: canyon.com
Ook met eTap of mechanisch leverbaar Nieuwe plek voor de zadelpenklem Fraai afgewerkt Ingenieus systeem