BMC gebruikt Shimano Di2. Opvallend zijn de remmen. Geen Shimano, maar eigen ‘merk’ remmen, verwerkt in het frame en in de voorvork. Het lijkt enigzins op de remmen van de Ridley Noah Fast -en de vorig jaar getoonde remmen van Storck-, maar zijn toch weer anders. De Di2 batterij is conform het model van volgend jaar netjes verwerkt in de zadelpen; opladen kan via de verdeler onder het stuur.

De fiets wordt niet meteen ingezet, zo verwacht men bij de ploeg. “We kijken eerst even de kat uit de boom. Wij zijn een ploeg die geen risico’s neemt, dus de fiets is uiteraard al een poosje in gebruik op training en in de Dauphine. Nee, Cadel Evans gaat er niet op rijden, hij is helemaal behoudend in zijn keuze. Wisselen tijdens het seizoen doet hij niet zo snel.” Wel rijden de grote mannen als Hincapie, Burghardt en dus Schaer op het nieuwe BMC-model.

De rest moet zich ‘redden’ op de Team Machine. De Impec is uit het programma van de ploeg. Daar zijn drie redenen voor. Allereerst de commercie: deze fiets moet worden verkocht, de Impec is te luxe voor de grote markt. Daarnaast was de Impec toch wat te hard voor de mannen die acht uur per dag in het zadel zitten, zo merkte de mechieker van dienst op. En ‘boze tongen’ beweren dat BMC het productieproces van de Impec nooit helemaal onder de knie heeft gekregen. Kortom, zoals zo vaak: wordt vervolgd…