“Licht als Émonda, snel als Madone”, zo wordt de nieuwe Trek Madone Gen8 omschreven door de Amerikaanse fietsenbouwer. De Émonda wordt daarmee overbodig en verdwijnt uit de collectie.

Per vandaag wordt dus het beste van beide werelden bij elkaar gebracht in het frame van de nieuwe Madone. Waar de Émonda de lichtgewicht klimfiets was in de collectie van Trek en de Madone de aerobike, is er vanaf nu alleen nog de nieuwe Madone Gen8. Met het gewicht van een Émonda, maar de aero-eigenschappen van de oude Madone. Snel en licht, de profs hoeven niet meer te kiezen welke fiets ze pakken voor welke etappe.

De specs

De Madone Gen 8 is qua gewicht dus vergelijkbaar met de huidige Émonda SLR en maar liefst 320 gram lichter dan de vorige Madone. Dit is vooral dankzij het volledig nieuwe 900 Series OCLV Carbon. Dat is zowel lichter als sterker. Daardoor is er minder materiaal nodig en was dit mooie gewichtsverlies haalbaar.

Het gat in de zitbuis is gebleven, maar iets subtieler van vorm en grootte geworden. Ook het stuur is aangepakt en de SLR 9 en 7 komen met een nieuwe Aero RSL Integrated cockpit, stuur en pen ineen. Dat stuur heeft een lichte flare waardoor het bovenop de hoods 3 centimeter smaller is dan in de beugels. Een mooi detail is de afwerking van de topcap. Een kapje wat het geheel op een fraaie manier afwerkt, maar je er zo aftrekt als je iets moet afstellen of onderhoud wilt doen.

De nieuwe rechthoekige bidons en bidonhouders helpen om de fiets nog sneller te maken, die zitten op alle SLR-modellen. Je kunt goed zien dat de bidons eigenlijk de hele onderkant van het frame dicht maken waardoor er minder turbulentie ontstaat uit de trapbeweging. Zodoende is niet alleen puur het frame sneller, maar ook het gehele systeem van fiets + renner levert minder weerstand op. In windtunneltesten leverde dit systeem 1.8w op bij 35km/u. Marginal gains, maar toch mooi!

Isoflow voor comfort

De nieuwe IsoFlow-technologie zorgt voor veel meer verticale flexibiliteit dan bij de oude Madone, Trek claimt 80% verbetering en dat komt het comfort op lange ritten ten goede. De SLR9 staat op 51mm hoge Bontrager Aeolus wielen die een goede balans tussen aerodynamica en gewicht bieden. Lager in de rangorde worden de wielen ook iets simpeler, van RSL 51, naar Pro 51, naar Elite 35, tot aluminium Paradigm SL wielen in de SL5.

Madone SLR en SL

Er komen zoals we gewend zijn twee series. SLR met het eerder genoemde OCLV900 carbon. Daarnaast is er de SL, die dezelfde frametechnologie als het SLR-model heeft, maar gemaakt is met 500 Series OCLV Carbon en afgemonteerd met een ‘normale’ stuur/stuurpen combo. Ook de RSL Aero bidons en bidonhouders worden niet standaard meegeleverd op de SL modellen. Die zijn overigens wel los te koop.

Het totale aanbod ziet er als volgt uit:

Trek Madone SLR Gen 8
Madone SLR 9, SRAM RED AXS P1, €13.999 | DT Swiss 240, Pirelli P Zero 28mm
Madone SLR 9, Shimano Dura-Ace Di2 P1, € 13.499
Madone SLR 7, SRAM Force AXS P1, € 9.499
Madone SLR 7, Shimano Ultegra Di2 P1, € 8.999
Madone SLR frameset, prijs volgt
Trek Madone SL Gen 8
Madone SL 7, Shimano Ultegra Di2, € 6.499
Madone SL 6, SRAM Rival AXS, € 5.499
Madone SL 6, Shimano 105 Di2, € 4.999
Madone SL 5, Shimano 105 Di2, € 3.499
Madone SL frameset, prijs volgt

Aangepast geometrie

Als je 2 fietsen samenvoegt tot één nieuw model dan ontkom je er niet aan de geometrie ook iets gaat veranderen. Wie al wat bekender is met Trek als merk weet dat er in verleden vaak de keuze was om een fiets in een H1(.5) of een H2 geometrie te kopen, waarbij de H1(.5) geometrie een sportievere zit had door een iets langere reach en lagere stack. Met de nieuwe Madone Gen 8 verdwijnt dit verschil en is er nog maar 1 geometrie te koop. Ook gaat Trek over van 8 maten (47, 50, 52, 54, 56, 58, 60 en 62) naar 6 maten (XS, S, M, ML, L, XL). Feitelijk gaat men dus van 16 framematen terug naar 6 maten. Dat maakt het kiezen van de juiste framemaat wel wat makkelijker. Het kiezen van de juiste cockpit, zeker met de geïntegreerde aero RSL cockpit, wordt wel extra belangrijk.

Project One

Trek biedt al jaren de optie om je fiets te via het Project One programma helemaal naar je smaak in te richten. Je kunt dan kiezen in welke kleuren je hem gespoten wilt hebben, maar ook zelf bepalen welk zadel, wielset, banden, cranklengte en stuur erop komt. Dit kost je €650 extra.

In de praktijk

Wij hadden de kans om de nieuweling al even voor wat testritten mee op pad te nemen. In Fiets magazine #8 lees je de uitgebreide review van onze testrijder Ronald. Alvast een kleine greep uit zijn artikel: “Qua rijbeleving is de fiets een genot om op te rijden. Meestal moet ik op een testfiets toch wel even een uurtje rijden voordat ik weer een beetje mijn draai heb gevonden. Deze Trek voelt echter heel natuurlijk aan, alles voelt alsof ik op mijn eigen vertrouwde fiets zit.” Dat belooft wat!

Fiets magazine ligt in het tijdschriftenschap in de boekwinkel en supermarkt, maar is ook online te koop in onze eigen shop. Meer info over de nieuwe Madone Gen8 vind je op: trekbikes.com.