Hoe haal je dat in je hoofd? Om nu nog aan een WK mee te doen? Nou ja, er is een mogelijkheid om aan een WK mee te doen –en dus doe je mee aan een WK. De komende weken bijdrages over de route naar het WK. Niets over ‘bidbooks’, lobbyen of ander ‘high brow’ bezigheden. Wel over modderen, aanmodderen, materiaal, poetsen, trainen en zorgen niet ziek te worden. Deel 2: ik kan er tegen aan.‘Ziet er allemaal goed uit. Van mij kun je er tegen aan’. Dat zei sportarts Theo Schers, sportarts van het Sport Medisch Centrum Tilburg ( www.smc-tilburg.nl ) . Maximale belasting tijdens de inspannings test: 345 watt. Rustpols 48, VO2 Max 55,74, maximale hartfrequentie 155 ( tja, echt jong ben ik niet meer…) en een berekend omslagpunt bij 145. Goedgekeurd. Geen topatleet natuurlijk. Maar wel gezond dus. Die horde is genomen. Mooi zo. De gegevens werden automatisch naar de KNWU gestuurd dus als het goed is valt de licentie 2011 binnenkort binnen. Dus…trainen.Dat besprak ik ook nog kort met de sportarts. ‘Veel interval is een goede basis voor wat je wilt gaan doen. Dat doet natuurlijk wel pijn, maar je krijgt er wel extra snelheid van’ volgens hem. Die ervaring heb ik ook. Een cross is een constante interval en als je heeeel lang en ver fietst wordt je daar wel sterk van –maar niet snel. Nu ben ik geen trainingsdeskundige, en ik heb zo mijn eigen rituelen – ook dat ‘past’ bij de gevorderde leeftijd. Dat intervallen doe ik regelmatig. Tijdens trainingen met maatje Jan, tijdens de wedstrijdjes en in mijn eentje. Als het echt slecht weer is, dan is een korte interval training een ideaal iets. Daar heb ik een 400 meter kort parcoursje voor: bovenop de brug over het Wilhelminakanaal tweehonderd meter naar beneden, links het talud af, 50 meter links en dan steil omhoog het talud op –en dan volle bak richting de top op de brug. En dat zeker 10 keer achter elkaar. Klaar? Dan binnen tien minuten weer thuis. Kan dus ook als het sneeuwt of regent…
Ik rij nu veel met mannen uit de regio. ( kijk ook op www.wbvc.nl en www.wielerverenigingdevrijecoureur.nl ). Veel echte crossers die al jaren de winter in het veld doorbrengen. Toch maar even bij de ‘concurrenten’ nagevraagd hoe die trainen. Deze mannen eindigen steevast voor me tijdens een wedstrijd. Ad Bernaerts – op de foto met de bloemen in Bergen op Zoom- rijdt elke dag heen en weer naar zijn werk, 22 km heen, 22 km terug. ‘Rustig? Nou nee, bij elk stoplicht trek ik op alsof het een start is. Goed voor de snelheid’. Snelheid doen Bas van Rijthoven – de oranje man op de eerste foto!- en Peter Voesenek – geel!- vooral op via ‘fietsen op de weg. Bas: ‘Ik rij twee per week s’avonds op de Borchwerf. En het meeste werk doe je natuurlijk in de zomer, daar leg je de basis’. Peter rijdt een keer per week mee met ‘de Hubo’, een trainingsgroep vanuit Breda. ‘En verder doe ik ook gewoon veel op de fiets’. Snelheid op de weg dus. Niks ‘modderen’, knallen. Volgens het KNMI wordt het koud deze week en dus -gaat de grond bevriezen. Dat maakt ‘de koers’ sneller. Ergo: de snelheid moet dus omhoog!Tekst: Menno Grootjans, foto’s Joop van der Kaa (1) en Heidi Diels (2)
De route naar Mol – 2
fietsredactie
19 november 2010
fietsredactie
19 november 2010