In 1985 werd het Brevet des International Grimpeurs, oftewel het Internationaal Klimmers Brevet, opgericht door de Belgische wiskundeleraar Daniel Gobert. Gegrepen door het fietsen in de bergen stelde hij met een groep gelijkgestemden een lijst van 1000 bijzondere beklimmingen op, waarvan 950 in Europa en 50 naar vrije keuze op de vier andere continenten. Het BIG werd zo een internationale evenknie van zijn imposante boekwerk Encyclopedie Cotacol, een lijst met 1000 beklimmingen in België die geïndexeerd zijn per hectometer.

Had het BIG in 1990 pas 41 deelnemers, precies 30 jaar later telt het BIG liefst 5315 bergfietsers. En daarvan is het allergrootste contigent Nederlanders, die jaarlijks ook de meeste cols bedwingen. Maar de top van de lijst met meest bedwongen cols wordt echter bezet door Belgen: het lijkt een beetje op de echte profs. Wij moeten alle overwinningen van b.v. Joop Zoetemelk, Hennie Kuiper en Jan Jansen optellen om ongeveer tot de romp van Eddy Merckx te komen…. Maar dat interesseert ons niet, want fietsen in de bergen doe je natuurlijk voor je plezier! In Fiets hebben we daarom van tijd tot tijd, via de artikelen van onze berggeit Richard van Ameijden die een aantal jaren hoog in de top 10 van het BIG stond, aandacht aan het BIG besteed. Deelname aan het BIG is ook makkelijk: je gaat naar de website www.challenge-big.eu en meld je aan met de door jou gereden beklimmingen uit de lijst van 1000 staan. Elke nieuwe klim die je fietst, kun je aan jouw totaallijstje toevoegen. En wat leuk aan het BIG is: je vindt een bijzondere en uitdagende lijst met beklimmingen in vrijwel alle Europese landen met bekende maar ook vaak totaal onbekende toppen! Het BIG heeft ook vrijwilligers in elk land, die input kunnen leveren om de lijst up-to-date te houden.

Omdat het deelnemersaantal zo’n 10 jaar geleden een fikse groeisprong maakte, is er toen een nieuwe website 2.0 ontwikkeld. Inmiddels is die website aan een nieuw jasje toe: er staat zoveel goede informatie op de site, maar door de huidige opmaak wordt die door bezoekers niet altijd als gebruiksvriendelijk ervaren.
Het BIG heeft grafisch ontwerper Menno Anker, die o.a. veel beeldmateriaal rond de Grand Départ 2015 in Utrecht ontwikkelde, bereid gevonden om naast een nieuwe ‘look & feel’ voor de website ook het logo, de huisstijl en de kledinglijn van BIG een aansprekende uitstraling te geven. Maar omdat het BIG een non-profit organisatie is en dat ook wil blijven, is er inmiddels een leuke crowdfunding actie gestart. Voor een veiling heeft Menno een aantal zeefdrukken en posters ter beschikking gesteld, die zijn gesigneerd door de oud-profs Hennie Kuiper, Erik Breukink of Peter Winnen. Ook Richard van Ameijden heeft 50 door hem gesigneerde boeken voor crowdfunding actie aangeboden en 2 exemplaren die zijn gesigneerd door Bauke Mollema of Hennie Kuiper. Meer info vind je op http://www.challenge-big.eu/Helmuth/preview/CrowdfundingNL.html

De veiling van de unieke posters, zeefdrukken en boeken loopt t/m 31 december 2015. Voel jij je aangetrokken tot klimmen en heb je al 1 of meer cols bedwongen uit die fraaie BIG-lijst? Meld je dan aan als deelnemer en steun het BIG door een kijkje te nemen op de digitale veiling. Help het BIG bergop naar 3.0 in 2016!