Erkende sportmarketeers Marcel Beerthuizen en Bob van Oosterhout spreken van een gemiste kans voor het Nederlandse wielrennen. Het interne dopingonderzoek van de ploegen leverde niets nieuws op. ”Het is oliedom.”

Door Nando Boers

Twee van de meest gerespecteerde sportmarketeers van Nederland begrijpen niet dat de wielersport niet in staat is gebleken de buitenwereld te laten zien dat het menens is met de grote dopingschoonmaak.

Beerthuizen noemt het ‘doodzonde’. Van Oosterhout: ”Het is oliedom dat er geen krachtig signaal is afgegeven. Ik vind het onbegrijpelijk dat het niet is gebeurd.”

Na de bekentenissen van onder anderen Lance Armstrong en het vertrek van Rabobank uit het peloton in oktober 2012 probeerden de Nederlandse wielerploegen via het interne dopingonderzoek duidelijkheid te verschaffen over de dopingcultuur. De ondervragingen leverden geen nieuwe bekentenissen op, zo maakten de ploegen dinsdagmiddag bekend.

Ploegleider Rudi Kemna (Argos-Shimano) bekende al in een interview met NUsport epo te hebben gebruikt en Grischa Niermann (ex-Rabobank) biechtte het gebruik van epo bij zijn nieuwe werkgever op, de wielerbond KNWU.

Verbazen

”Ik blijf me in extreme mate verbazen over de wielersport”, zegt Van Oosterhout, van sportmarketingbureau Triple Double. ”Ze hebben daar het idee dat het wel overwaait nu een paar renners hebben bekend. Dat we over een maand of twee wel weer gewoon bezig zijn met de Tour de France.”

”De uitkomst van het dopingconvenant klinkt ongeloofwaardig”, zegt Beerthuizen, van het bureau Bigplans. ”En geloofwaardigheid is alles.”

”Je ziet nu twee bewegingen. Of mensen zeggen dat al dat dopinggedoe ze niet interesseert en ze toch wel blijven kijken, of mensen keren zich van de sport af. De fans gaan nog meer houden van de sport en de twijfelaars haken af. En die trend kun je ook op bedrijven toepassen.”

Niets veranderd

Van Oosterhout zegt bij bedrijven te merken dat het sponsoren van een wielerploeg niet bovenaan de lijst staat. ”Het publiek en het bedrijfsleven willen een krachtig signaal dat er schoon schip wordt gemaakt”, zegt Van Oosterhout. ”Het is oliedom dat het niet gebeurt. Dit was de kans geweest. Nu blijven bedrijven zeggen: ‘Er is niets veranderd.”’

Volgens Beerthuizen is het ‘een gemiste kans’. ”Bijna niet te begrijpen. Het eigenbelang van een paar personen gaat boven het belang van de sport. Dat is doodzonde voor de sport. De kans dat de problemen doorsudderen is groot en dat is dodelijk, en slecht als je sponsors zoekt.”

Er is één lichtpuntje voor de ploegen, stelt Beerthuizen. Er zijn volgens hem jonge bedrijven die hard groeien en die naamsbekendheid zoeken als de groei opeens stokt. Hij noemt de in het schaatsen actief geworden sponsor Beslist.nl, Vacansoleil (dat al een wielerploeg sponsort) en XXImo, de nieuwe shirtsponsor van voetbalclub FC Twente.

Beerthuizen: ”Daar ligt nog wel een kans voor de wielersport, bedrijven die een ploeg als een veredeld uithangbord kiezen.”

© NUsport/Nando Boers