In de oktober-Fiets staan de bevindingen van de rolweerstandtest van de noppenbanden. Bij de meting gebruikten we voor de mountainbikebanden een bandenspanning van 1,8 bar. Voor de crossers gebruikten we 2,5 bar. Een lagere bandenspanning op een veldfiets betekent al snel stootlek. Met een luchtdrukmeter van Schwalbe controleerden we de spanning, zodat de omstandigeheden steeds gelijk waren.

Als ondergrond rolden we telkens over een klinkerweg. Mooi meegenomen was dat de stenen behoorlijk schots en scheef lagen. Zo was er een mooie simulatie van een hobbelig bospad zonder dat de bodem veranderde als gevolg van het aantal testritjes! Met meer dan 90 keer de heuvel afrollen en oprijden kregen we een berg informatie. Door telkens dezelfde lijn te rollen was hier geen verschil in. En wat dan bij een plotselinge windvlaag zul je denken. De afdaling lag tussen de bomen verscholen zodat dit bijna niet merkbaar was.

Van de vijf metingen die we deden, haalden we de meting met de grootste afwijking er tussen uit. Wat overbleef waren vier metingen die binnen een nauwkeurighied van minimaal 0,2 seconde lagen.

Vanaf de snelste band hebben we het gemiddelde tijdsverschil berekend. Met het tijdsverschil en de eindsnelheid (bij het laatste poortje) is het verschil in achterstand in meters te bereken met de formule: s=v*t (s:afgelegde weg in meters – v:snelheid in m/s – t: tijd in seconden). Zoals je in het artikel kunt lezen is het grootste verschil bij de 26 inch modellen zo’n 7 meter. Bij de 29-er varianten is het iets groter met 7,5 meter. Bij de crossmodellen is het verschil beduidend kleiner met een dikke 2 meter.

Niet alleen de rolweestand bepaalt de eigenschappen van een band. Een lichter model is soepeler waardoor je net wat meer grip en controle hebt. Ook gaat het versnellen met een afgtrainder exemplaar vanzelfsprekend soepeler. Zie hieronder de grafiekjes van de gewichten per model fiets.

We noemden in het artikel ook enkele keren tubeless ready. Gebruik je een goede velg (tubeless-ready of met speciaal velglint) dan kun je met vloeibare latex en een los ventiel de band tubeless maken. Klik hier voor een filmpje wat we maakten.

 

 

 

code: 121030