Een toertocht in Limburg? Fiets mee op vakantie naar Frankrijk? Grote kans dat je jouw mooie racer, gravelbike of mtb met de auto mee wilt nemen. Hoe doe je dat? Wij testen verschillende fietsendragers en geven tips om je dure bolide veilig op de plaats van bestemming te krijgen. Vandaag de eerste fietsdrager, een Hapro Atlas Premium XFold II. De overige volgen in de komende dagen. Maar eerst wat algemene tips.
Volop keuze
Fietsendragers zijn er in verschillende smaken. Voor auto’s met een trekhaak ligt een fietsendrager die je daarop monteert het meest voor de hand. Heb je geen trekhaak dan zijn er ook diverse andere mogelijkheden om je fiets mee te nemen. Op het dak, met dakrails en allesdragers, of met de zuignappen van SeaSucker. Met klemmen aan de kofferdeksel is soms ook een optie.
Voorzichtig met carbon
De meeste dragers worden gemaakt voor de sportieve stadsfiets. Die hebben bijna altijd frames van aluminium en kunnen wel tegen een stootje. Maar onze racefietsen, gravelbikes en MTB’s zijn vaak van carbon. En de framebuizen zijn erg dun. Daar moet je dus rekening mee houden bij het bevestigen van je fiets. Op zich kun je, met beleid, prima een klem om de carbon framebuizen doen. Als je maar zorgt dat deze schoon is en je de klem niet te vast draait. Sommige fietsendragers hebben een klem die je kunt instellen op een maximum klemming, die kun je nooit te ver aandraaien.
Kogeldruk
Je kunt niet zomaar onbeperkt gewicht op een trekhaak zetten. Er is iets dat kogeldruk genoemd wordt. Dat is het maximale gewicht dat verticaal naar beneden mag drukken op de trekhaak. Wat voor jouw auto die maximale kogeldruk is, kun je als het goed is vinden op het plaatje naast de trekhaak. Het zit meestal ergens tussen de 50 en de 75 kilo.
Zwaarste fiets vooraan
Houd er rekening mee dat het gewicht van de fietsendrager ook meetelt. Kies je dus voor een drager voor drie fietsen en neem je twee racefietsen en een mountainbike mee, dan zit je zo op 30 kilo aan fietsen. Tel daar 20 kilo voor een gemiddelde fietsendrager bij op en je zit al op 50 kilo. Gebruik je elektrische fietsen, dan loopt dit nog veel sneller op. Zet in ieder geval altijd de zwaarste fiets vooraan en haal de accu uit je e-bike en leg die in de auto.
Elektrische auto?
Veel elektrische auto’s zijn niet geschikt om een aanhanger te trekken. Daar mag geen caravan of verhuisbak achter en daarom biedt de merkgarage vaak ook geen trekhaakoptie aan. Maar ook al mogen dit soort auto’s niet trekken, ze mogen wel dragen. Een trekhaak monteren zou dus fijn zijn. Daarvoor zijn er speciale afneembare fietsendragerhaken. Die hebben een soort pin op de kogel, waardoor je ze niet kunt gebruiken met een aanhanger, maar er passen wel veel soorten fietsendragers op.
Getest: HAPRO ATLAS PREMIUM XFOLD II
Deze fietsendrager komt als bouwpakketje binnen. Hapro heeft er vanwege ecologische redenen voor gekozen de dragen als een compact pakket te leveren. Dat scheelt een boel verpakkingsmateriaal.
En het in elkaar zetten is geen hogere wiskunde, prima te doen in een klein half uurtje. Je moet zelf de wieltjes monteren, de verlichting erop zetten en de stroomkabel installeren. Die kabel is lang en loopt nogal slordig. Voorzichtig behandelen dus, want zo’n lange draad blijft makkelijk ergens achter hangen.
Het uitklappen gaat ook wat omslachtig: vier hendels omhalen, de goten uitklappen en de hendeltjes weer vastzetten. Het is wel een stevige constructie en ook fijn dat de beugel waar de armen aan vastzitten verstelbaar in hoogte is. Je moet de kentekenplaat verwijderen als je hem opbergt, dat kost nauwelijks moeite, maar bij de andere dragers hoeft dit niet. Om hem naar achteren te kantelen moet je aan een hendel trekken. Met je andere hand trek je dan de fietsen achterover. Werkt overigens prima, maar een voetpedaal is wel handiger.
De kogelklem is wat apart. Die bestaat uit een paar losse delen die over de kogel moeten vallen. Het is even wennen om deze drager op de trekhaak te krijgen. De klemdruk is instelbaar met een draaiknop. Je moet zelf even checken of de drager er een beetje recht opzit.
Voor dit model is een uitbreiding te koop waarmee je een derde fiets kunt meenemen. Daarvoor plaats je een extra goot en moet je eigenlijk ook de verlichting verplaatsen. Best even een klusje, maar mooi dat het er als optie is.
Heb je nou een hele zware e-bike, of ben je gewoon niet zo sterk, dan zou je ook nog de oprijgoot kunnen aanschaffen. Dan rijd je je fiets zo de drager op, zonder dat je iets hoeft te tillen.
Dit is de enige drager die voor het voorwiel een dubbele wielstrap gebruikt. Extra werk, maar de fiets staat wel extra stevig.
De Hapro is zeer betaalbaar en de wieltjes zijn erg prettig als je niet van sjouwen houdt! Meer info via: vdlhapro.com.
Specs & rapportcijfers
Prijs | € 325,- |
Gewicht | 19,1 kilo |
Max. laadvermogen | 60 kilo |
Max. gewicht fiets | 30 kilo |
Aantal fietsen | 2 |
Uitbreidbaar | ja |
Slot | ja |
Soort stekker | 13-polig (verloop voor 7-polig meegeleverd |
Formaat ingeklapt | 30 x 75 x 71 |
Formaat uitgeklapt | 150 x 96 x 73 |
Ruimte tussen de goten | 30 cm |
Garantie | 3 jaar |
Gebruiksgemak | 7/10 |
Prijs/kwaliteit | 9/10 |
In deel II lees je onze review van de Thule Easyfold en de ProUser Diamant fietsendragers.