Een toertocht in Limburg? Fiets mee op vakantie naar Frankrijk? Grote kans dat je jouw mooie racer, gravelbike of mtb met de auto mee wilt nemen. Hoe doe je dat? Wij testen verschillende fietsendragers en geven tips om je dure bolide veilig op de plaats van bestemming te krijgen. In het vorige artikel testten we de Hapro Atlas Premium XFold II en gaven algemene tips voor het meenemen van je kwetsbare carbon fiets met de auto. In dit artikel hangen we de Thule Easyfold XT2 en de ProUser Diamant TG op onze trekhaak.

Thule Easyfold XT2

Dit is verreweg de duurste fietsendrager uit de selectie die we uitproberen. Dat zie je ook terug in materiaal en design. Over elk detail is goed nagedacht, dit is bijvoorbeeld de enige drager waarbij de kentekenplaat gewoon op zijn plek blijft zitten bij het inklappen.

De knoppen van de grote frameklemmen zijn heel prettig in gebruik en hebben een ingebouwde limiet zodat de carbon buizen niet worden verpletterd. Gebruik evengoed wel de Frame Protector voor carbon fietsen, die is als accessoire te koop.

Een fiets met klein frame plaatsen is niet altijd even makkelijk door de grootte van de klemmen. Vanwege hun formaat pakken ze bij dunne framebuizen soms ook de banden mee. Bidonhouders zitten dan ook vaak in de weg, dat geldt overigens voor de meeste fietsendragers.

De wielstraps met hevel werken prettig, we missen alleen de rubber velgbescherming die we bij de concurrentie wel zien.

Het klemmechanisme voor de trekhaak werkt perfect, de drager zit eigenlijk altijd recht op de kogel en je hoeft nauwelijks kracht te zetten om hem te monteren. Het voetpedaal voor kantelen is erg handig. Alleen jammer dat de steun voor de klemarmen niet in hoogte verstelbaar is.

Een prettige fietsendrager, maar wel een fikse aanslag op je portemonnee.
Meer info via: thule.com

Prijs€ 919,95
Gewicht17,9 kilo
Max. laadvermogen60 kilo
Max. gewicht fiets30 kilo
Aantal fietsen2
Uitbreidbaarnee, wel een model voor 3 fietsen te koop
Slotja
Soort stekker13-polig
Formaat ingeklapt31 x 63 x 68 cm
Formaat uitgeklapt123 x 63 x 68 cm
Ruimte tussen de goten22 cm
Garantie5 jaar
Gebruiksgemak9/10
Prijs/kwaliteit7/10

ProUser Diamant TG

Een luxe fietsendrager die keurig is afgewerkt. Haal hem uit de doos, zet de framehouders erop en hij is klaar voor gebruik. Deze drager gebruikt geen open bekklem, maar een rubber band die je om de buizen heen aantrekt. Dankzij de hevel gaat dat makkelijk. Het hoeft ook niet extreem vast te zitten, want de framebuis kan er niet uitschieten.

Wil je de armen verschuiven, dan moet je wat onhandig aan het uiteinde draaien om de boel te lossen. Het onhandigste systeem van de vier geteste modellen. De kentekenplaatbevestiging werkt hetzelfde als op de Spinder. Sterker nog: ook de goten, verlichting en het voetpedaal zijn precies hetzelfde. Zullen de dragers uit dezelfde fabriek komen? Of hebben ze bij dezelfde onderdelenfabrikant geshopt? Maakt niet uit, als het maar goed werkt, en dat doet het.

Hier geen staande steun in het midden, maar boven de trekhaak. Niet in hoogte verstelbaar, is ook niet nodig bij dit systeem. De klem waarmee je hem op de auto vastzet werkt soepel, plaatsen is daarmee een makkie. Net als bij de Spinder zijn de wielhouders verstelbaar waarmee je voor iedere wielbasis een goede passing kunt maken. Als je altijd dezelfde fiets op dezelfde plek zet, hoef je hier maar één keer aan te zitten. Meer informatie via: pro-user.eu

Prijs€ 459,95
Gewicht17 kilo
Max. laadvermogen60 kilo
Max. gewicht fiets30 kilo
Aantal fietsen2
Uitbreidbaarja
Slotja
Soort stekkerduo 13 & 7-polig
Formaat ingeklapt30 x 71 x 60 cm
Formaat uitgeklapt140 x 69 x 60 cm
Ruimte tussen de goten23 cm
Garantie2 jaar
Gebruiksgemak8/10
Prijs/kwaliteit8/10
ProUser Diamant TG