In FIETS 12 staat een ‘Getest’ van het herlakken van een Stevens Xenon. We brachten het frame naar BCP in s’Gravenzande. Daar runt Brady van Dalen ‘Special Paint Work’. Begonnen in 1999, toen nog ‘inpandig’ bij zijn broer Jan van Dalen in Hoek van Holland. Toen Jan van Dalen ‘Duell’ naar Baarle Nassau verkaste, trok Brady naar s’Gravenzande. Samen met zijn vrouw Sandra en een part-time kracht is hij sinds 2005 bezig.

Overspuiten, herlakken, ‘spot repair’ – plaatselijk bijlakken -, het ‘customizen’ van helmen en andere delen en het maken van ‘decals’ voor wielen en frames. Heel veel ‘ouwetjes’ worden weer als nieuw gemaakt.

Niet alleen door de lak, maar ook door nieuwe transfers die in eigen huis vervaardigt worden. Waarbij veel uitzoekwerk aan te pas komt. Bezitters van pakweg een ‘Champion Mondial’ uit 1980 willen graag de bijbehorende ‘transfer’: en niet een 1990 model.

Het overgespoten Stevens Xenon frame had ook transfers kunnen krijgen, maar we kozen ervoor om het egaal te laten lakken.

Wat is er ‘gebeurd met het frame?

Eerst is het frame geheel ontvet. Daarna is het met de hand geschuurd. Met drie grofheden schuurpapier, eindigend met ‘500’. Dat kost toch alles bij elkaar zo’n anderhalf uur. Dat schuren moet met de hand -zie de eerste foto!-, want machinaal stralen… dan zit het carbon vol gaten… Daarna weer ontvetten.

De lak: eerst een gekleurde grondlaag ( twee componenten), daarna de ‘base coat’.
Daarna de transfers en daarna blanke lak. Je hebt de keuze uit twee lagen blanke lak of vier lagen lak.

Tussendoor moet het e.e.a. uiteraard drogen. Voor aluminium en staal wordt een soort grondlak gebruikt, voor carbon een andere. Het herlakken kost tussen de € 200,- en € 400,-. En dan is je frame weer als nieuw.

BCP geeft twee jaar garantie.
www.specialpaintwork.nl

Hier nog de ‘overdruk’ van het Stevens Xenon frame in FIETS 12 2010.

We waren niet de enige die dit seizoen met een carbon Stevens onderweg waren. We spotten regelmatig een Aspin, SCF en toch ook deze Xenon. Terwijl dat de Xenon in 2010 toch alleen als ‘custom bike’ te koop was. In die hoedanigheid kwam de fiets ook aan bod in FIETS 4.

Voor 2011 is de Xenon er nog, maar betreft het wel een nieuw, lichter ‘tube to tube’ frame met ‘pressfit’ lagers. De ‘oude’ Xenon het nu Vantage en is compleet te koop met Shimano Ultegra. Het is een monocoque HMF model met licht aflopende bovenbuis, slanke, ronde achtervork, monobox bracket, carbon patjes en een op de staande buis geschroefde nok voor de derailleurnok. De ronde balhoofdbuis herbergt een 1 1/8 inch lager boven en 1 ¼ inch onder. De full carbon voorvork is hier uiteraard aan aangepast. Frame weegt 1150 gram, voorvork 390 gram.

De stijfheidmetingen zijn niet spectaculair, maar gewoonweg in orde. ‘Op papier lijkt het een uitgewogen fiets’ schreven we toen. En dat vinden we 4000 kilometer later nog steeds. Trainingen, tochten, cyclo’s: nooit problemen ondervonden. De lak bleef keurig, nergens een ‘paint crack’ te zien. We hebben wel vernomen dat een aantal witte carbon Stevens frames ‘scheurtjes’ vertoonden bij de achterpatten, maar dat is bij ons model niet aan de orde. Verder draaiden de lagers draaiden nog lekker –ondanks veel regen onderweg. Na het seizoen de balhoofdlagers even schoonmaken en invetten en weer monteren. We hebben het frame nog even nagemeten, maar we konden bij zowel de torsie als het bracket geen vermoeiing waarnemen. Mooi. Opbouwen maar weer!

FIETS Testrapport:
Stevens Xenon
Aantal kilometers: 4000
Gebruikt tussen maart 2010 en december 2010
Prijs: € 1299,- frame en vork
Fiets-oordeel: [4 fietsertje]
Stevens, (Dld) 40-7160700
www.stevens-bikes.de

(M.G.)