In FIETS 7 van 2017 hadden we een eerste test van de nieuwe Champion Mondial van Gazelle. De Champion Mondial 125. Ter ere van het jubileum van Gazelle vorig jaar. Ondertussen zijn we ruim een half jaar verder en zie: de eerste frames zijn uitgeleverd. En dan niet ‘zomaar’, maar wel via een apart ‘event’. Een ophaaldag in Dieren. Op 21 maart. Een man of vijftig waren aanwezig om persoonlijk het bestelde frame op te halen.

2012

Eerst even wat feiten: de Gazelle Champion Mondial geldt in Nederland als een soort icoon, een ijkpunt. Er zijn er sinds tussen 1969 en 1997 duizenden van gemaakt in diverse uitvoeringen. AA, AB AA-Super enz. Het was niet het laatste stalen frame wat in Dieren gemaakt werd; dat waren tot 2002 modellen als de Demax en de Special. Naast staal kwamen er ook aluminium, titanium en carbon raceframes op de markt. Het laatste model was de Silhouet. Echter, in 2012 werd de raceafdeling gesloten. En nu is er toch een nieuwe Champion Mondial. De reden: Gazelle bestaat dit jaar 125 jaar. Ondertussen focust de fabrikant zich op e-bikes en is de affiniteit met de race binnen het bedrijf alleen nog op recreatief niveau voelbaar. En hoewel de wereld veranderd is wilde Gazelle deze verjaardag niet zomaar voorbij laten gaan. Naast een special Champion Mondial festival op 10 juni, was het ook tijd om een nieuwe C(hampion) M(ondial) te maken. Als eerbetoon. Meteen maar: Gazelle gaat géén racefietsen meer bouwen. De Champion Mondial 125 is, zoals dat wordt genoemd, een ‘PR Project’. Het ‘59’ 953 frame wat wij vorig jaar kregen was nog uit de eerste serie. En zeker nog niet 100 % af. Zo zou de zadelpenlug aangepast worden, komt er een speciaal balhoofdplaatje, komt er nog een mannetje achter het bracket. En er komt een andere vork in; een Cervélo R5 (Cervélo behoort tot dezelfde groep als Gazelle).

250

Er worden in totaal 250 frames gebouwd. Van Reynolds staal. 125 stuks van Reynolds 853 en 125 van Reynolds 953. Die buizen worden tegenwoordig nog steeds in Engeland geproduceerd. Er zullen vier maten zijn: 55, 57, 59 en 61 centimeter. Prijs: een 953 kost 1892 euro en de 853 1250 euro. Drie kleuren ook: rood, wit en blauw. Elke fiets wordt geleverd inclusief gegraveerd balhoofdstel, in kleur meegespoten stuurpen en deels gespoten zadelpen. Van de 250 stuks is ongeveer de helft in Nederland verkocht; de overige frames gaan naar Duitsland, Engeland en -geloof het of niet- Australië.

2000

De productie vindt ‘elders’ plaats. Het frame komt ongelakt naar Dieren -daar gaat het naar de speciale hand lakkerij. Eerst wordt het ontvet, dan komt er een conversie laag op, een grondlaag en een kleurlak. Dan de transfers en worden de graveringen met de hand ingelakt. Dan twee lagen blanke lak en een minuut of twintig in de oven. De zadelpen en stuurpen worden ook gelakt. Ons frame is een 57 model van Reynolds 853. 2000 gram weegt die. We gaan hem eens meten… Wordt vervolgd!

Meer info: gazelle.nl/championmondial