Als je toevallig naar Italië moet en net de Cannondale Topstone hebt ontvangen voor een test, dan is één en één natuurlijk twee. Thijs neemt de geveerde gravelracer mee naar de Italiaanse Alpen.
Je kunt van alles over de Topstone 2 zeggen, maar niet dat het een doorsnee fiets is. We like, want saaie fietsen zijn er al genoeg! Met zijn Lefty, dropperpost en Kingpin-veersysteem is het een gravelbike met veel specifieke features. Geen alledaagse verschijning, al doet de vrij saaie zwarte kleurstelling van een afstand gezien misschien anders vermoeden. Gelukkig is hij er ook in ‘Laguna Yellow’, een opvallende mengelmoes van gele en oranje tinten.
Mixfiets
De Topstone 2 doet me een beetje denken aan een kruisbestuiving tussen een mountainbike, crosser, gravelbike en racer. Van alle categorieën heeft hij iets meegekregen, waardoor ik me afvraag waar deze fiets nu precies voor bedoeld is. De verende Lefty-voorvork zorgt voor 30 millimeter demping. Er zit ook een lockout op, maar in de praktijk heb je die nauwelijks nodig. In combinatie met de 44 millimeter-bandjes geeft zo’n geveerde vork een flinke boost aan het comfort. In Nederland niet direct noodzakelijk, maar wel lekker. De Kingpinvering zorgt daarbij nog eens voor extra demping in de achtervork. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet bewust voel, maar toch is het aangenaam toeven op de Topstone 2.
Ruiger en smaller
‘Toevallig’ heb ik het geluk om de Cannondale in de Italiaanse Alpen te kunnen testen. Vanuit Bormio rijd ik over het asfalt naar het Lago di Cancano, vanwaar ik overga op schitterende gravelwegen en paden. Gaandeweg worden de paadjes steeds smaller en wordt de ondergrond steeds ruiger. Ik daal steil af richting de voet van de Stelvio. Dit is terrein waar je normaliter alleen mountainbikes tegenkomt, maar toch voel ik me zeker op de Topstone 2. Van lieverlee begin ik de set-up te begrijpen.
To drop or not to drop
Natuurlijk test ik in de steile afdaling de dropper en druk ik het zadel naar beneden om de meerwaarde hiervan te ontdekken. Het systeem werkt door middel van een hendel binnenin de stuurbocht. Eerlijk gezegd mis ik ook na deze echt wel pittige afdaling de noodzaak van de dropper. Het moet wel extreem steil en technisch worden voordat ik mijn zadel wil laten zakken en dan zit je toch meer op mountainbiketerrein. De dropper voelt eerder onwennig aan en zorgt voor afleiding tijdens het dalen. Serieuze jumps zie ik ook maar weinig potentiële eigenaars van deze Topstone 2 nemen, eerlijk gezegd.
Heel stabiel
Het stuurgedrag is verder heel stabiel en relaxt. Door de grote naloop van de voorvork is de draaicirkel wat groter dan gemiddeld, maar mede daardoor rolt de fiets wel heel stabiel over obstakels. Het gemonteerde stuur kan in mijn ogen wel wat beter. Het is te dun en de bocht is onderin te kort. Als je langer aan het dalen bent, begin je er snel in te knijpen. Bikepacking zou goed bij deze fiets passen, ware het niet dat het aantal nokjes voor tassen en extra bidons beperkt is. Gelukkig zijn er steeds meer handige accessoires om ook dit ‘probleem’ te tackelen
Specificaties Cannondale Topstone 2 Lefty
Pluspunten: veelzijdig, Lefty-vork
Minpunten: zwaar, stuur ligt niet lekker in de hand
Prijs: €5199,-
Frame/voorvork: carbon/aluminium
Gewicht: 11 kilo
Groep: Shimano GRX 800 1x11s, 40, 11-42, GRX800 remmen, 160/160mm
Wielen: Lefty SL-vork met Formula-naven en WTB KOM Light TCS-velgen
Banden: WTB Raddler TCS 44mm
Zadel en -pen: Fizik Terra Argo X5/Cannondale Downlow Dropperpost 100mm
Stuur en -pen: Cannondale 2 ShortDrop/Cannondale 2 alu
Maten: XS, SM, MD, LG, XL
Website: cannondale.com