Frame en geometrie
Even terug naar de techniek. Het eigen frame, gemaakt uit HM Nano Quad Carbon (ja ja) heeft opvallend mooie vormen. Het kader weegt net geen 1200 gram. Niet heel licht, wel degelijk. Aan de voorkant zien we een stevig taps toelopend balhoofd met daaronder een opvallend smal eigen vorkje. De ‘fourche’ met direct mount bevestiging voor de Sram Force schijfrem is zo smal om bij te dragen aan het comfort. Wij vinden het vooral erg fraai ogen. Dat comfort, daar komen we later op terug.Wielen en banden
Rondom een set DT Swiss C1800 wielen vinden we een paar Challenge Strada Bianca banden terug. Snelle semi slicks met licht zijnopje waarvan de toppen in de bochten lekker flexen. Met 38 millimeter is het een flink geupgrade crossband. Persoonlijk vind ik 38 ers voor een gravel fiets vrij smal. Je beperkt je hiermee toch tot de wat snellere parcoursen. Ook het comfort level is een stuk lager dan met pakweg een setje 42 ers. De Strada Biancha banden zijn snel lopende modellen waarmee ook een ritje over de weg geen enkel probleem is. Lek rijden is wel een dingetje. De Challenge banden zijn vrij dun. Ga je naar het buitenland / rotsachtig gebied. Monteer dan een setje stevigere banden. Hoewel er nu ‘maar’ 38 millimeter brede banden zijn gemonteerd kan de Isaac en maatje meer ook aan. We probeerde een set 42 millimeter en dit werkte goed. Breder adviseren we niet aangezien de ruimte rondom de liggende achtervorken wel heel beperkt wordt.Zoals al gezegd gebruikt Isaac DT Swiss C1800 wielen in deze fiets. Hoepels waar we weinig over kunnen melden. De DT wielen zijn net als bijna alles wielen die in Bieles, Zwitserland van de band lopen zo goed als onderhoudsvrij, redelijk licht en oerdegelijk. Deze dus ook.
Groep en componenten
Een gravel fiets met Shimano componenten is eerder uitzondering dan regel. Het is dan ook geen verrassing om ook op de Torus een Force CX1 groepset terug te vinden. Aan de groepset is terug te zien dat Isaac met de Torus vooral focust op het snellere werk. Een 42 tands kettingwiel aan de voorzijde gecombineerd met een 10×42 cassette. Lekker, zo rijdt je 1:1 en kom je bijna overal boven. Ook als het wat avontuurlijker wordt. Op de site staat de fiets overigens afgebeeld met een 11×36 cassette. In combinatie met het 42 tand kettingwiel wat aan de zware kant lijkt ons. Het voorblad had om die reden van ons ook prima 38 of 40 tands mogen zijn.De remmen en overige onderdelen zijn alle Sram Force. Een direct mount caliper voor en achter met mooi bijbehorende schijfjes. Genoeg remkracht en bewezen kwaliteit. De overige onderdelen komen bij Isaac uit eigen beheer. Fraai stuurpennetje, zadelpen idem. Het zadel is wat aan de harde kant en biedt redelijk weinig ondersteuning. Een verbeterpunt.Rijeigenschappen
Op pad met dat ding. We rijden een paar stevige tochten met de fiets. Op divers terrein maar alle binnen (of op) de landsgrenzen. We cruisen over de heide, rijden dedicated gravel en proberen wat delen van mountainbikeroutes. Op wortels worden we genadeloos afgestraft. Omlaag die bandendruk. Meer als 3 bar hoeft er niet in de banden. Dan kom je geen hobbel meer over. De bochten dan. Met de lagere bandenspanning verloopt het insturen eveneens een stuk soepeler. En dat ging sowieso al behoorlijk lekker. De Isaac is namelijk vooral een uitgerekte racefiets. Een strakke racer die je in een oogwenk van links naar rechts kwakt en overal zonder mokken heen stuurt.KOM-Hunting
Dat rappe gevoel is fijn, het geeft je het gevoel vooruit te willen. En dat ontbreekt nog wel eens bij gravel fietsen. De keerzijde hiervan is het ontbreken van het vrije ‘vakantiegevoel’ dat de meer avontuurlijke gravel fietsen je geven. We sturen een lange rechte gravel strook op. Ongemerkt schakel is op. Ik weet waar het strava segment hier begint en dit lijkt me de ideale fiets om eens tekeer te trekken. De tegenwind speelt me parten maar de Torus Xplore voelt zich lekker in zijn sas als hij de sporen krijgt. Een racebak is het!Conclusie
Zoals al beschreven heeft Isaac met deze eerste gravel fiets vooral een oversized crossfiets gebouwd. Een fiets waar je prima mee kunt gravelen over de veluwe, richting de Sallandse heuvelrug of een tammere tocht in de Ardennen. Het ruigere werk zal echter een behoorlijk hobbelige ervaring gaan worden. De Torus is fraai afgewerkt, glad en strak. Echter zijn er ‘maar’ twee bevestigingen voor bidonhouders. Geen montage mogelijkheden op de voorvork of oogjes voor dragers op deze fiets. Een Torus Xplore+ met 650B compatibiliteit, mogelijkheid voor een 3e en 4e bidonhouder en interne dropperpost zou een mooie toevoeging aan het assortiment zijn.+ rete strak+ wielen
– hobbel de bobbel
€3.199,-
isaac-cycle.com