We kunnen na het afgelopen WK veldrijden al niet wachten tot de Omloop, de traditionele opening van het wegseizoen. De renners kromgebogen over hun stuur, dokkerend over kasseien. Maar uiteraard hebben we ook zin om zélf te koersen. Daarom hebben we twee racers met echt koers-DNA getest. Vandaag eentje van aluminium: de Specialized Allez Sprint Comp.

De Specialized Allez Sprint Comp is een icoon onder de aluminium racers. Het is een opvallende verschijning in een markt die gedomineerd wordt door carbon racefietsen. De glimmende zwarte testfiets mocht ik in Arnhem ophalen, op het Europese hoofdkantoor van de fabrikant. Voor fietsers is dat een snoepwinkel, met een flinke collectie fietsen, accessoires en kleding, maar ook gepassioneerde mechaniekers die aan het sleutelen zijn. Tel daar de goede koffie bij op en je hebt een geslaagde ervaring. Na de koffie kan ik aan de bak met deze racer, ik ben benieuwd of aluminium me nog kan betoveren.

De kunst van het lassen

De Allez Sprint gaat al een tijdje mee. En met succes. In Specializeds thuisland, de Verenigde Staten, zie je deze fiets veel in de crits, de Amerikaanse versie van onze rondjes om de kerk. Zo winnen de coureurs van het populaire team L39ION of Los Angeles regelmatig koersen op deze fiets. Specialized heeft in 2022 het frame flink onder handen genomen, met de Tarmac SL7 in het achterhoofd. Dat laatste zie je duidelijk terug in de geometrie, evenals het uiterlijk. De fiets lijkt haast een kopie van zijn ‘carbon broer’. Dit is grotendeels te danken aan de ‘hydrovormen’, die de aluminium buizen hun opvallende uiterlijk geven.

De trapas en onderbuis zijn gemaakt uit één stuk aluminium, net als het aerodynamische balhoofd. Ze komen samen dankzij Specializeds D’Aluisio Smartweldtechnologie. Hierbij zijn de lasnaden op de buizen bewust verschoven ten opzichte van de traditionele buisverbindingen. Dit is goed zichtbaar bij het balhoofd: de lasnaden liggen hier meer ‘op de buis’ in plaats van tegen het balhoofd aan. Volgens Specialized is hierdoor een sterker, maar ook iets lichter frame gecreëerd doordat hier minder aluminium voor nodig is.

Meer dan af

Als je verder inzoomt op de fiets, zie je dat alle kabels, onder de stuurpen, door het frame lopen. In combinatie met de stuurpen en het stuur van Specialized, ook ‘alu’, heb je een eenvoudige maar opgeruimde cockpit. De zadelpen is net als de voorvork wel van carbon en geleend van de Tarmac SL7. De fiets is voorzien van de vertrouwde mechanische Shimano 105-groep. Niets mis mee, het doet wat het moet doen. En met de hydraulische schrijfremmen kun je gedoseerd remmen en rekenen op voldoende remkracht.

Mijn testfiets heeft een bijzondere upgrade gekregen. In Arnhem hebben ze de standaard wielset omgeruild voor Roval Alpinist CLX-wielen. Die zijn 33 millimeter hoog, met een gewicht van slechts zo’n 1250 gram. Nu was ik niet van plan om naar de Alpen af te reizen, dus ik ben benieuwd hoe deze wielen zullen bollen in de vlakke polders. Het is in ieder geval iets anders dan een hoge wielset, die je normaal zou verwachten bij zo’n racer. De upgrade bestaat verder uit het 3D-geprinte zadel van Specialized, de Power Pro met Mirror. Die is geliefd bij velen vanwege het zitcomfort, maar komt wel tegen een stevige prijs. Voor de goede orde: zo’n upgrade vindt bij veel testfietsen plaats, en we proberen dit altijd duidelijk te vermelden bij onze tests.

Stijf en vinnig

Ik kijk ernaar uit om na een lange tijd weer eens te rijden op een alu racer. De fiets is afgesteld op mijn maat en ik vind vlot mijn vertrouwde houding. Buiten vliegt het landschap al snel aan mij voorbij. Ik ben toch wel verrast hoe prettig de fiets rijdt. Is dit aluminium? De klinkerpaadjes moeten nog komen, maar tot nu toe smaakt dit naar meer. Hoogste tijd om snelheid te maken, handen in de beugel en de bochten door. Van links naar rechts. Aanzetten en weer opnieuw. Dit gaat meer dan prima; voldoende stijf, scherp stuurgedrag en genoeg controle. Ik begin steeds beter te begrijpen waarom je de Allez Sprint Comp regelmatig tegenkomt in lokale criteriums of op de wielerbaan van bijvoorbeeld Sportpark Sloten. Allez, zin om te koersen!

Het op- en afschakelen met deze 105-groep gaat prima, hoewel iets minder direct dan bij de elektronische variant. Ook de grotere shifters voelen als een stapje terug in vergelijking met de compactere exemplaren van de Di2-groep. Maar: dit is zeker geen onoverkomelijk bezwaar. Hoewel ik niet met hoge wielen door de polders jaag, rijden deze exemplaren uitstekend. Bovendien compenseert het lagere gewicht van de wielset deels het toch wat zwaardere aluminium frame. Je trekt de fiets vlot op gang om vervolgens snelheid te maken en vast te houden. Ook als de weg omhooggaat, merk je de stijfheid en het vinnige karakter.

Natuurlijk is de fiets zwaarder dan de Tarmac, maar is hij nog steeds capabel genoeg voor het bedwingen van heuvels en bergen, helemaal met een wielset als deze. Ondersteund door de Turbo Cotton-banden van 26 millimeter heb je in de bochten voldoende grip, ook als ze nat zijn. En met 33 millimeter hoge velgen hoef je niet bang te zijn voor een flinke zijwind of voor windstoten. Bij snelheden dik boven de 40 kilometer per uur blijft de wielset bovendien stabiel. Qua geluid valt deze set sowieso op: reken op een heerlijke ratel als je de benen stilhoudt. Tijdens mijn trainingsrondjes vergeet ik regelmatig dat ik op een aluminium racefiets rijd. Hij voelt niet zo ‘hard’ aan en is vergevingsgezind genoeg als je kiest voor klinkerpaadjes. De banden en het comfortabele zadel helpen wat dat betreft ook mee.

Onder de streep

Kan een aluminium racefiets mij nog betoveren? Mijn antwoord, na flink wat testritjes, is volmondig “Ja!” Dit is echt een allround racefiets, of je nu gaat voor ‘kort en krachtig’ koersen of voor een ontspannen weekendrit. Het is geen pure klimmer, aluminium is nu eenmaal zwaarder dan carbon. Natuurlijk kun je de fiets wel op dieet zetten door te investeren in lichte onderdelen. Of je begint bij de aanschaf van alleen het frame, om daarna je droomfiets op te bouwen.

De standaarduitvoering van de Allez Sprint Comp kost op dit moment 2.900 euro. Dat lijkt aan de prijs voor een aluminium racer, zeker als je bedenkt dat er ook alternatieven van carbon zijn met een vergelijkbaar prijskaartje. Maar: ik durf wel te stellen dat de rijkwaliteiten van deze aluminium racer niet minder zijn, en misschien zelfs beter dan die van sommige concurrenten van carbon. Bovendien koop je een fiets met een eigenzinnig karakter, inclusief de lasnaden. En aluminium is voor de koers net wat minder kwetsbaar dan carbon. Sowieso zien we het graag dat Specialized een hoogwaardige aluminium racefiets aanbiedt, tussen al het carbongeweld.

Specificaties Specialized Allez Sprint Comp

Plus: goed stuurgedrag, je mist het carbon niet echt op deze stijve fiets
Min: hij is iets zwaarder, en voor een ‘alu’ niet heel goedkoop
Prijs: €2900 (extra opties testfiets: zadel €320; wielset en banden €2760)
Frame/voorvork: aluminium/carbon
Gewicht: 8,4 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano 105 R7000, 52/36, 11-28, 160/140mm
Wielen: Roval Alpinist CLX
Banden: Specialized Turbo Cotton
Zadel en -pen: Power Pro met Mirror/S-Works Tarmac Carbon
Stuur en -pen: Specialized 3D-Forged Alu / Specialized Shallow Drop
Maten: 49, 52, 54, 56, 58, 61

Meer informatie op de site van Specialized