Trek heeft een ruim aanbod aan racefietsen. Vooral aluminium en carbon, waarbij alle modellen onder de 2.500 euro van aluminium zijn. Deze Émonda ALR 6 ook – al zou je dat niet zeggen. Voor 100 euro meer heb je trouwens de carbon Émonda SL 5. Die is dan wel weer afgemonteerd met een Shimano 105-groep.Deze ALR heeft een volledige Ultegra-onderdelengroep met 52/36 crankstel, 11-30 11-speed en 160 millimeter schijven; net wat luxer en lichter. Het frame is voluit – volgens Trek – ‘Aluminium Ultra- light 300 Series’ met zogenaamde ‘Invisible Weld Technology’. De lasnaden zijn dus vrijwel niet zichtbaar. De onderbuis is geovaliseerd, de bovenbuis is gekromd, de achtertrein is slank. Daarnaast lopen de derailleurkabels en de remleiding deels binnendoor; net onder het bracket komen ze weer naar buiten. De leiding van de voorrem loopt ook buitenlangs en slechts deels door de linkervoorvorkpoot. Wel praktisch, maar in vergelijking met duurdere modellen van Trek net wat minder chic. Ook nog een 27,2 millimeter zadelpen, een BB86-bracket en een tapered full carbon model.
Trek Émonda ALR 6 Disc
De kleur klinkt niet alleen fantastisch: Cobra Blood to Viper Red Fade, zo oogt-ie ook. Wat een feest! Trek heeft drie geometrieën, waaronder de H2 voor deze ALR. De meest allround geometrie: de H1 is een pure racegeometrie. In vergelijking met de H1 een iets langere balhoofdbuis in combinatie met een iets kortere bovenbuis en een heel korte stuurpen: deze 54 was uitgerust met een 9 centimeter model en een ‘Amerikaans’ breed stuur van 42 centimeter.De zithouding is zeer uitgewogen en je voelt je altijd op je gemak, ook bij hoge snelheden. Comfortabel ook door de volledig carbon voorvork, 28 millimeter banden en de slanke 27,2 milli- meter zadelpen. Daarnaast is een full Ultegra een dikke plus. Trek heeft er goed aan gedaan om de Émonda ook in een prijsklasse van +2.000 euro in aluminium te brengen; zo wordt de fiets bereikbaarder voor een grotere groep rijders én je hebt een Ultegra-groep. Fijne bak. En wat staat de ALR te shinen… je zou er bijna je hoofd voor omdraaien.
Kabels onder het bracket.
Oogt als carbon.