In de rubriek Gezien & Getest van Fiets Magazine duiken we in de nieuwste fietsitems: van onderdelen en accessoires tot kleding en andere opvallende gadgets. Welke producten vielen op en wat hebben onze redacteuren getest? Deze week zetten we de spotlight op items van: DMT, Prologo, Pirelli en Jespr.
GOEDKOOP ÉN GOED, DMT KR4 PJ
Getest door Ronald Brouwer
De schoenen van DMT worden gedragen door onder anderen Tadej Pogačar. De topvariant waar hij mee rijdt, is voor de meeste fietsers te prijzig. Gelukkig heeft DMT recent een nieuw instapmodel toegevoegd aan de collectie, de KR4 PJ. Deze heeft veters in plaats van een BOA. Daardoor is hij met 260 gram net zo licht als zijn luxere broertjes, maar wel een stuk voordeliger. Zulke voordelige schoenen zijn vaak veel minder stijf dan de topmodellen, maar daar is bij deze DMT’s geen sprake van. De zool is knetterhard en brengt je krachten fijn en direct over op het pedaal. De vetersluiting vormt zich goed rond de voet.
De tong is gemaakt van microvezels, waardoor hij licht en flexibel is en nergens knel komt te zitten tussen de schoen en je voet. Bovendien heeft de tong een klein lusje waar je de gestrikte veters tussen kunt klemmen. De bovenkant van de schoen is grotendeels voorzien van mesh-stof en ventileert goed. In vergelijking met de duurdere knitted-modellen van DMT is deze KR4 PJ wel wat ‘dikker’ en stugger.
Het is echt een schoen, en niet zozeer een pantoffeltje. Wat opvalt, is het kleine kleurverschil tussen de twee verschillende, witte materialen op de bovenkant. Ook opvallend: het hakje van de schoen is uitwisselbaar en kan vervangen worden. Die losse hakjes zijn trouwens (nog) niet te vinden op de site van DMT, klein aandachtspuntje. Je haalt dit paar schoenen in huis voor 119 euro. Alles bij elkaar is dit een indrukwekkende schoen met een zeer goede prijs-kwaliteitsverhouding.
Meer info vind je op de site van DMT.
RUBBER MET EEN LANGE NAAM, PIRELLI P ZERO RACE TLR RS
Getest door Edwin Haan
Pirelli P Zero Race TLR RS SpeedCore 28: zo heet deze rappe wegband voluit. Het is de opvolger van de SL, die uit de collectie gaat. De RS heeft een dunnere SpeedCore constructie, waardoor hij niet alleen lichter is dan zijn voorganger maar ook soepeler. Ook de rubbersamenstelling is weer aangepast, voor nog meer grip en snelheid. Het is natuurlijk geen echte winterband, maar gezien de kwakkelwinters van tegenwoordig rijd ik er lekker mee door tot ze op zijn.
Dit model heeft een rolweerstand van 8,9 watt volgens de website bicyclerollingresistance.com. Dat is serieus weinig, vergelijkbaar met snelle concurrenten als de Grand Prix 5000S TR of Power Cup TLR. Wat mij naast de lage weerstand ook beviel, was de slijtvastheid en dat ze voor zo’n rappe band behoorlijk lekbestendig zijn.
Ik gebruik ze met dunne, lichte PU-binnenbandjes. Best vergelijkbaar met latex, maar dan zonder dat je ze elke twee dagen opnieuw moet oppompen. Over de grip heb ik niets te klagen, ook niet als het nat is. Monteren gaat ook prima. Als ze op zijn, zou ik zo een nieuw setje bestellen. Ik rijd met 28 millimeter, breder past niet in mijn wegfiets. Anders zou ik zeker de 30 millimeter uitvoering eens willen proberen.
De band is er van 26 tot en met 32 millimeter, in drie kleurstellingen. De adviesprijs van 89,90 euro betaal je (online) bijna nergens. Je kunt ze zeker voor twee tientjes minder vinden. Voor die prijs zou ik echt niet weten waarom je nog met slechtlopende banden zou willen rijden.
Meer info vind je op de site van Pirelli.
UITRUSTEN DOE JE MAAR OP DE BANK, PROLOGO NAGO R4 PAS
Getest door Herman van Tilburg
UAE Team Emirates rijdt op dit zadel, de Nago R4 PAS. Koop je hem zelf, dan betaal je 139 euro. Wat krijg je voor dat bedrag? Het zadel ziet er om te beginnen strak afgewerkt uit, in matzwart. Het compacte model heeft Tirox-rails (staal),een lengte van 245 millimeter en een breedte van 147 millimeter. Deze breedte is volgens de Italiaanse fabrikant geschikt voor fietsers die een wat grotere afstand hebben tussen de zitbeentjes.
Het gewicht van het zadel is 203 gram: niet superlicht, maar vergelijkbaar met de concurrentie in deze prijsklasse. Het zadel is opgebouwd uit diverse soorten schuim en carbon. Dit biedt comfort en beperkt het gewicht. De opening in het zadel moet zorgen voor een goede bloedcirculatie, om klachten bij het perineum tegen te gaan. Na zo’n 1.000 kilometer weggetrapt te hebben op dit zadel, kan ik concluderen dat de lengte en breedte voor een goede fit zorgen. Ik maak goed contact met het zadel en wissel niet steeds van positie.
Dieper zitten kost met de Nago R4 PAS minder moeite, doordat het zadel al iets naar voren is gekanteld. De vulling is goed verdeeld voor voldoende ondersteuning en wat comfort. Natuurlijk voel je oneffenheden van het wegdek. Zelf vind ik dat niet zo’n probleem, een echt race-zadel mag best stevig aanvoelen. Bovendien: uitrusten doe je maar op de bank.
Meer info vind je op de site van Prologo.
OP PAD MET JESPR, JESPR CYCLING COMPUTER
Deze nieuwe fietscomputer van het Zwitserse Jespr heeft alle standaardopties aan boord, zoals navigatie, ANT+, Bluetooth en een hoogtemeter. Het toestel beschikt over een 4 inch touchscreen scherm en weegt 180 gram.
Hij heeft ook een geïntegreerde windmeter, al toont die op dit moment alleen waar de wind vandaan komt en hoe hard het waait. Geinig, maar niet héél nuttig. Pas als die info gebruikt wordt om je aerohouding te optimaliseren raken we echt enthousiast.
Het my.Jespr.io-platform maakt het mogelijk om routes en trainingsplannen draadloos te synchroniseren met bekende platforms zoals Strava, Training Peaks en Komoot. Daarnaast worden instellingen automatisch opgeslagen en gesynchroniseerd met het Jespr-platform. Software-updates worden eveneens automatisch naar de fietscomputer gestuurd, zodat je altijd beschikt over de nieuwste functies.
Daarnaast zit er een simkaart in, waarmee je ook zonder telefoon altijd met het internet verbonden bent. Dat is het eerste jaar gratis, daarna willen ze 5 euro per maand voor dat sim-abonnement vragen. De fietscomputer werkt ook zonder sim-abonnement – het abonnement is alleen nodig voor premiumfuncties. De Jespr gaat 540 euro kosten. Binnenkort kan je een uitgebreide review verwachten van deze nieuwe fietscomputer uit Zwitserland.
Meer info vind je op de site van Jespr.