In de rubriek Gezien & Getest van Fiets Magazine duiken we in de nieuwste fietsitems: van onderdelen en accessoires tot kleding en andere opvallende gadgets. Welke producten vielen op en wat hebben onze redacteuren getest? In week 2 zetten we de spotlight op items van: Schwalbe, 100%, Sigma, Insta360 en POC.

ALTIJD GRIP, SCHWALBE G-ONE RX PRO

Getest door Edwin Haan

Ruim voor de officiële lancering van deze nieuwe Schwalbe G-One RX Pro-gravelbanden kreeg ik al een testsetje voor op mijn fiets. Ik reed er afgelopen weken mee rond op alle ondergronden die je maar kunt bedenken. Rots, modder, gras, zand, asfalt en alle soorten gravel die er zijn. Ik kan er niet bij hoe goed deze banden zijn geworden. Ze zijn qua rolweerstand bijna vergelijkbaar met veelvoudig testwinnaar G-One RS, maar dan met extra grip dankzij de noppen. Waar ik met de RS nog weleens een klein slippertje maak op grassige en drassige ondergronden, houd ik met de RX echt overal grip.

Schwalbe heeft zowel de compound (rubbersamenstelling) als het karkas verbeterd. Dat karkas is daardoor extreem soepel én heel lekbestendig. Dankzij een slim profiel houden de noppen nauwelijks modder vast en leveren ze weinig extra rolweerstand op als je rechtdoor gaat. Alleen in het zand merk je dat de band iets zwaarder loopt dan de slickachtige RS. In dit artikel lees je meer over de Schwalbe G-ONE gravelbanden.

Monteren is wel even werken, ze zitten strak om de velg, maar zijn daardoor wel simpel luchtdicht te krijgen en op druk te houden. Ik testte de 40 millimeter brede exemplaren die 74,90 euro kost, we rijden ondertussen ook met de 45 millimeter brede uitvoering en er is zelfs een 50-millimeteruitvoering. Allemaal in zwart of met tanwall.

Meer info vind je op de site van Schwalbe.

MET GLANS EN GEMAK, 100% KORBIN

Getest door Michael Kerkhof

De brillen van het merk 100% stonden al bekend om de goede looks, maar bij de nieuwe Korbin gaan de makers nog een stapje verder. Het frame is namelijk voorzien van glans én kleurt in de zon mee. Wat looks betreft, heb je met dit pareltje van 100% dus weinig te klagen. Maar belangrijker is toch de vraag: hoe zit-ie?

Opvallend is dat het geen full-frame-bril is, terwijl je dat bij het zien van het montuur wel zou denken. De onderkant van de Hiper-lens vormt en buigt namelijk met het frame mee, maar is los te trekken – wat niet valt aan te raden. Het heeft als voordeel dat je geen last hebt van randjes in het gezichtsveld. Daar heb je trouwens toch al bijna geen last van, want de Korbin is een brede bril die heel je zicht dekt. Bij het opdoen, valt op dat de bril wat groot aanvoelt. In eerste instantie denk ik dat de Korbin voor mij een maatje te groot is, maar eenmaal op mijn neus blijft hij toch prima zitten. Eigenlijk is het exact wat je van een 100%-bril verwacht. Helaas zijn het neusstuk en de pootjes niet verstelbaar.

De ventilatie is prima en de gespiegelde glazen doen hun werk. Voor twee tientjes meer haal je de versie met meekleurende glazen in huis, daar heb je als fietser toch iets meer aan. Voorlopig ben ik op zonnige dagen wel met de Korbin op mijn neus te vinden. De prijs vind ik met 199 euro nog relatief meevallen (het kan altijd erger…)  De Korbin is in vier varianten te koop, variërend in prijs van 189 tot 219 euro. Ik kan hem van harte aan bevelen, al is het maar door het mooie bovenframe.

Meer info vind je op de site van 100%.

EN TOEN WAS ER LICHT, SIGMA BUSTER 1600

Vorige maand gaven we nog drie van deze koplampen weg – maar we kregen er vier van Sigma, zodat we hem ook zelf konden testen. Hij bevalt goed, de Buster 1600 kost is een sterke lamp met vier lichtsterktes en ook nog twee knipperstanden voor overdag. Dat knipperen is trouwens verboden in Nederland, al heb ik nog nooit gehoord dat er op gehandhaafd wordt. De lamp komt met een ronde stuurmount en een extra bevestiging waarmee je hem onder een fietscomputer kunt hangen. In dat laatste geval hangtie op z’n kop en is niet alleen de bediening lastiger, maar zie je ook de ledjes niet meer die aangeven hoe vol de accu is en op welke lichtstand hij staat.

De lamp is voorzien van een dubbele led, in standje ‘High’ leveren die 1600 lumen. Een lege lamp laad je via USB-C in drie uur weer op. In de hoogste stand zit er dan voor 1 uur en 45 minuten stroom in. Zet je hem op ‘Medium’, dan gaat de accu een kleine 3 uur mee, wat mij betreft is dit ook de fijnste stand voor avondtrainingen.

Je bedient de Buster 1600 met één knop. Eén keer drukken toont hoe vol de batterij nog zit, met twee keer drukken gaat hij aan. Als je dan weer één keer drukt, ga je naar de volgende modus. Ingedrukt houden en hij gaat uit en onthoudt de laatst gekozen modus, handig! De Sigma Buster 1600 kost 109,95 euro.

Meer info vind je op de site van Sigma.

EN…ACTIE!, INSTA360 ACE PRO2

Getest door Edwin Haan

Fabrikanten van action cams zitten niet stil. Deze Insta360 Ace Pro 2 is daar het bewijs van. Het is een actiecamera met opklapbaar schermpje, handig als-ie bijvoorbeeld op je stuur zit. In de selfiemode klap je hem helemaal omhoog, dan zie je wat je filmt. Hij filmt in een hoek van maximaal 157 graden (dus geen 360, zoals de naam doet vermoeden), heeft een 8K-sensor aan boord en een ingebouwde windblokker in de microfoon. Daarnaast heeft hij onder meer geweldige stabilisatie.

Mijn oude actiecamera’s (GoPro en DJI) zijn zo’n twee jaar oud. De beeldkwaliteit heeft in de tussentijd een reuzensprong gemaakt, getuige deze Insta360. Hij is daarnaast supersnel, kan al beginnen met opnemen voordat jij op het knopje drukt, is waterdicht tot 12 meter (tip: probeer plassen met deze diepte op de fiets te ontwijken!), kan in i-LOG filmen voor veel nabewerkingsopties en met de vernieuwde, superhandige app kun je nu je telefoon gebruiken om data-overlay op je videos te zetten en supersnel korte fragmenten naar je socials te sturen. Met die overlay zie je bijvoorbeeld hoe snel en waar je fietst.

Voor slowmotion kun je filmen met 120 frames per seconde (fps), in 4k. Wil je in 8k filmen, wat ik gezien de bestandsgrootte niet aanraadt – tenzij je een IMAX-film aan het maken bent, dan ben je nog veroordeeld tot 30 fps. Op het apparaatje zelf kun je door het uitgebreide menu scrollen om van alles aan te passen. Witbalans, foto of video, beeldverhouding, horizonvergrendeling, timelapse, gebaar of spraakbesturing, het houdt niet op.

Dankzij de slimme magnetische mount zet je hem snel op je stuur, helm of borst. Ik kreeg de versie met twee accu’s te leen. Die kost 20 euro meer dan de doos met één accu, die voor 449,99 euro de jouwe kan zijn.

Meer info vind je op de site van Insta360.

FIJN EN VEILIG, POC OMNE ULTRA MIPS

Getest door Aranka Berends

Deze hippe gravelhelm, de POC Omne Ultra Mips, is een afgeleide van de al bestaande Omne Air. POC belooft uitstekende ventilatie en een goede pasvorm. Het zou bovendien een van de veiligste helmen op de markt zijn. Hoe dan ook is het wat ons betreft een moderne, vlotte helm om te zien. Je kunt hem eenvoudig afstellen met de draaiknop aan de achterzijde.

Ook is de hoogte van deze draaiknop instelbaar, wat de pasvorm ten goede komt. Klein puntje van kritiek is dat je met lang haar handigheid moet krijgen om je paardenstaart door je helm te steken, de opening is wat klein. Wel is er ook genoeg ruimte om je staart of vlecht onder de helm vast te maken. Op de rechterzijde van de helm zit klittenband met het logo van POC. Deze kun je lekker laten zitten, afnemen als het om de laatste paar gram gewicht gaat óf juist hiermee je helm personaliseren. Een Nederlandse vlag, je naam, of een geborduurd portret van je huisdier?

Aan de andere zijde zit elastiek. Volgens POC ideaal om bijvoorbeeld een gelletje aan vast te maken, maar dit lijkt mij alleen maar vervelend gewicht dat je nekspieren weer moeten compenseren tijdens een hobbelige graveltocht. Het klittenband aan de achterzijde van de helm biedt de mogelijkheid om bijvoorbeeld een lampje te bevestigen.

Tot slot is de voering uitneembaar en wasbaar. Zelf gebruik ik hier een waszakje voor, zodat deze niet verdwijnt in je wasmachine. Al met al een heel fijne, stijlvolle én betrouwbare gravelhelm, die ook niet misstaat op de racefiets of MTB. Je haalt de helm in huis voor 220 euro.

Meer info vind je op de site van POC.