In de rubriek Gezien & Getest van Fiets Magazine duiken we in de nieuwste fietsitems: van onderdelen en accessoires tot kleding en andere opvallende gadgets. Welke producten vielen op en wat hebben onze redacteuren getest? Deze week zetten we de spotlight op items van: Hunt, Canyon, XAND en Selle San Marco.

OM TE KNALLEN, HUNT SUB50 LIMITLESS

Getest door Herman van Tilburg

Deze SUB50 Limitless-wielset, in de uitvoering met carbon spaken en CeramicSpeed-lagers, is de duurste in de collectie van Hunt. Ze zijn hookless en opgebouwd met Hunts lichte en duurzame naven, de H_Ratchet DBL Hubs. Ik heb de wielset gewogen en kwam op een gewicht van bijna 1.400 gram, inclusief velglint en tubelessventielen.

De velgbreedte intern is 23 millimeter en extern 30 millimeter. Hunt zegt dat de wielset op het gebied van aerodynamica het beste tot zijn recht komt met een bandbreedte van 28 of 30 millimeter. Om de hooklesswielen heb ik de HighRoad SL-tubeless-banden van Maxxis gelegd, 28 millimeter breed.

Als ik wegrijd valt op dat de naven weinig geluid maken. De wielen voelen superstijf aan, niet alleen dankzij de velg maar ook de carbon spaken doen een duit in het zakje. Dit komt het stuurgedrag ten goede, heel direct en niet nerveus. Het comfort valt enigszins mee, want deze wielen zijn vooral om mee te knallen.

Met hoge snelheden komen de wielen het beste tot hun recht. Als het tegen de 40 kilometer per uur gaat voel je dat de wielen snelheid blijven maken. En ook met wind tegen merk je het aerodynamische voordeel. De wielen werden overigens weinig beïnvloed wanneer de wind van de zijkant kwam. Met de aanzet is weinig mis, de wielen zijn goed responsief. Bovendien kan je heuvelop dankzij het lage gewicht goed aanzetten en blijven geven.

Bestel je deze wielset, dan krijg je gratis levenslang crashvervanging. Dat is toch een mooi doekje voor het bloeden. Zonder carbon spaken en CeramicSpeed lagers betaal je 1.849 euro. De geteste versie kost 2.789 euro.

Meer info vind je op de site van Hunt.

OP ZIJN KOP, XAND-KOPLAMP 1300 LUMEN

Getest door Edwin Haan

Ik vind het razendknap dat een relatief klein bedrijf als FuturumShop steeds zulke goede producten weet te ontwikkelen. Ze wonnen bij ons al eens een minipompentest en ook in het meekleurende-fietsbrillen-vergelijk kwamen ze heel goed uit de bus. Deze Xand-koplamp is ook weer zo’n voorbeeld. In een markt die vol leek te zitten met concurrenten die gespecialiseerd zijn in dit soort spul, komen zij met een lamp vol slimmigheidjes.

Hij ziet er niet alleen heel goed uit, maar doet ook perfect zijn werk. Je kunt de lamp zonder afstands-bediening kopen, maar dat zou zonde zijn. Want je koopt hem inclusief een fietscomputermount, waar je de lamp op z’n kop onder kunt monteren. Daar is hij ook voor bedoeld. Zo zit hij niet in de weg, mooi in het midden en kun je hem perfect afstellen zodat je tegenliggers niet verblindt. De lamp heeft een lens die zo ontworpen is dat hij in de dimlichtstand alleen de weg verlicht. Met de knop voorzien van een rondje op de afstandsbediening wissel je tussen de verschillende felheden.

Klik je op het vierkantje, dan zet je het groot licht aan, voor als je geen tegenliggers hebt. Slim! In de felste stand (300 lumen) gaat de 3200mAh-accu 2 uur mee. In de minst felle stand brandt hij 24 uur voor hij aan de lader moet. Vergeet niet het kleine stukje folie onder de CR3032-knoopcel uit te halen, anders doet de afstandsbediening het niet…

Vraag me niet hoe ik dat weet. Enig minpuntje dat ik kon vinden, is dat de lens aan de zijkanten een beetje in de behuizing verdwijnt, daar kan modder zich verzamelen. Op dit moment kost de XAND LED op de Koplamp 1300 Lumen met afstandsbediening 94,95 euro.

Meer info vind je op de site van FuturumShop.

EEN HELM, MAAR DAN (IETS) ANDERS, CANYON DISRUPTR CFR

Getest door Herman van Tilburg

Wat de nieuwe Disruptr CFR-helm van Canyon anders maakt, is de kunststof sluitingsband van HighBar. Deze is bevestigd aan een ronde as en loopt voor je oren langs. Je trekt hem naar beneden tot onder je kin en daar kun je via een draaiknop de helm losser of juist strakker zetten. Op de achterkant zit ook een draaiknop voor het verstellen van het binnenwerk.

Het grootste voordeel is dat je eigenlijk nooit meer een helm verkeerd draagt en daardoor beter beschermd bent bij een valpartij. Volgens de makers zijn er nog meer voordelen ten opzichte van de welbekende nylonbandjes. Minder windgeruis en je bespaart 7 watt bij een snelheid van 50 kilometer per uur. Maar hoe bevalt de helm in de praktijk?

Ik ben vrij snel gewend aan het sluitingsmechanisme. De binnenzijde van de helm voelt comfortabel aan en knelt nergens. Optisch gezien moet ik wel even wennen. Allereest omdat de zonnebrilpootjes onder de sluitingsband moeten, maar ook vanwege de ruimte die je ziet vanaf mijn oren tot aan de rand van de helm, door de ‘v-vorm’ van het sluitingsmechanisme.

Onderweg voelt de helm al snel aan als iedere andere kwaliteitshelm. Wel was ik met eten en drinken bewust van het gevoel van de plastic band bij mijn kin. De helm ventileerde tijdens de warme dagen gewoon goed, maar ik kon geen opmerkelijk verschil ervaren ten opzichte van andere helmen met veel ventilatiegaten. Dit gold ook voor het windgeruis bij mijn oren. De helm weegt 275 gram (maat M) en dat is iets zwaarder dan sommige concurrenten met een vergelijkbaar prijskaartje.

Hij is voorzien van Mips Air Node en kost ruim 300 euro. Daar krijg je een helm voor die echt even anders is, maar in gebruik op veel fronten overeenkomt met andere exemplaren in de hogere prijsklasse. Qua uiterlijk vind ik hem nog iets te fors ogen door de bolle bovenkant. In ieder geval is het te prijzen dat de makers de helm hebben geïnnoveerd om betere bescherming te bieden. De geteste helm kost 304,95 euro.

Meer info vind je op de site van Canyon.

ZWAK VOOR L’EROICA, SELLE SAN MARCO CONCOR 50 EROICA

We hebben een zwak voor L’Eroica en aanverwant nieuws, sorry. Deze willen we dus echt even laten zien. Selle San Marco maakt dit schitterende Concor 50 Eroica-zadel in gelimiteerde oplage.

Met stalen rails, een lederen dek en het mooie logo dat 50 jaar geleden ook al gebruikt werd. Met 300 gram geen lichtgewicht carbon dingetje, maar o zo mooi! Als je er snel bij bent kun je ’m voor 124,90 euro kopen.

Meer info vind je op de site van Selle San Marco.

KADO VOOR DE FEESTDAGEN

Het ideale cadeau voor de feestdagen: een proefabonnement voor slechts 15 euro! Kies uit Fiets Magazine of Procycling of uit meer dan 20 andere tijdschriften. Het proefabonnement stopt automatisch, bovendien maak je kans op een Dinerbon ter waarde van 100 euro!