Komende zondag, 17 april, staat weer in het teken van Parijs-Roubaix. De profs rijden tegenwoordig op hypermodern materiaal, speciaal afgestemd op het zo snel mogelijk over de kasseien dokkeren. Team DSM gaat zelfs rijden met een systeem waarmee ze de bandendruk tijdens het fietsen kunnen aanpassen. Maar hoe ging dat vroeger? Toen er nog geen 30mm banden waren, vering en tubeless wielen. We namen een Gios Torino uit 1978 mee om het Bos van Wallers te doorkruizen.

Hoe hielden die oude strijders in vredesnaam hun materiaal heel?

Voor onze test in Noord-Frankrijk krijgen we van de Vlaamse koersfietsverzamelaar Nico Van der Haegen twee hele gave karretjes mee. Nico heeft thuis in Sint-Lievens-Esse een privémuseum in zijn schuur, Retro Bikes genaamd. Daarin staan veel bijzondere fietsen, zoals een Trek van Lance Armstrong, een Flandria van Michel ‘Peerke’ Pollentier en een Eddy Merckx van Peter Winnen.

De Gios Torino waarmee we het Bos van Wallers gaan bedwingen is de koersfiets uit 1978 van de Vlaamse coureur Eric van de Wiele. In Nederland is hij niet heel bekend, maar in België staat hij te boek als een gewaardeerd knecht voor afmakers als Fons de Wolf, Walter Godefroot en Rudy Pevenage.

Alle foto’s: Remco Veurink

Pareltje

Wat een pareltje is dit! Die fraaie blauwe lak, gave decals (inmiddels hartstikke retro) en verchroomde vork maken dat je gelijk verliefd wordt op dit Italiaanse raspaard. De Torino was de teamfiets van de vermaarde IJsboerke-Gios-ploeg. Hebben de renners nu de beschikking over verschillende frames en diverse wiel- en bandensets, in 1978 reden ze praktisch het hele jaar op een en dezelfde fiets. In een koers als Parijs-Roubaix werden hooguit andere tubes gebruikt met een lagere druk.

Met zo’n klassieker ga je toch anders om dan met een moderne testfiets. Ik stuur zo voorzichtig mogelijk over de kasseien, want de Gios voelt kwetsbaar. Hoe hielden ze dat materiaal in vredesnaam heel destijds?

Handje van het stuur

Met de buiscommandeurs probeer ik de ketting richting het juiste kransje te manoeuvreren: de rijders van toen zullen dat blindelings gekund hebben, maar voor mij als moderne rijder valt dat niet mee. Om te schakelen op een strook als de Carrefour de L’ Arbre moest je destijds een hand van het stuur halen. Dat vraagt niet alleen om een geweldige rijtechniek, maar ook om lef en ijzeren armspieren.

Over het voorwiel van deze Gios weet verzamelaar Van der Haegen overigens nog een mooi verhaal. Van de Wiele reed in 1978 de Ronde van Vlaanderen in dienst van Walter Godefroot. Op de Leberg reed de kopman lek. Eric gaf hem zijn voorwiel, waarna Godefroot de Ronde won. Francesco Moser zegevierde een week later in Roubaix in de trui van de
wereldkampioen.

Dit artikel komt uit Fiets magazine nr.4. Uiteraard nog na te bestellen in onze shop om ook alle andere mooie artikelen te lezen.