In deel 1 en 2 kon je al alles lezen over de Bryton Rider 750, Garmin Edge Explore, Lezyne Super Pro GPS en Mio Cyclo 2015, maar nu is het tijd voor het derde deel van de test – en daarmee ook het laatste. Vandaag in de test: de Sigma Sport Rox 12.0 en Wahoo Elemnt Bolt.
Sigma Sport Rox 12.0
Sigma’s enige GPS-computer met kaartfunctie is de duurste uit de test. Voor dat geld krijg je wel een hoop moois terug. Op het eerste gezicht is het beeldscherm van de Rox 12.0 aan de kleine kant, zeker in verhouding met de rest van het apparaat. Maar het kleurentouchscreen is dan weer geweldig. Onder alle weersomstandigheden zijn je gegevens goed zichtbaar. De Rox heeft vier bedieningsknopjes op de zijkant die ook na een aantal ritjes in de modder nog prima werken. Het apparaat heeft bijna alle functies aan boord die je maar kunt verzinnen. Je kunt zelfs een alarm instellen dat je helpt herinneren dat je moet eten en drinken. Het enige wat je zou kunnen missen is een live-tracker, en een mogelijkheid om telefoonoproepen of -berichten op je scherm te kunnen lezen. De krachtige Rox heeft wat tijd nodig om op te starten, maar het bedienen gaat erg snel. Je switcht rap tussen datavelden en het touchscreen reageert direct. Heel fijn.Waar de Rox zich in onderscheidt, is dat je op het apparaat zelf routes kunt maken. Trek een paar lijnen op de kaart en het toestel maakt een mooie route voor je, inclusief hoogteprofiel. Onverhard of op de weg, je mag zelf kiezen. Routes inladen kan natuurlijk ook. Krijg je onderweg een onverwachte hongerklop, dan wijst de Rox je naar de dichtstbijzijnde bakker. Ook aan andere POI’s is geen gebrek. Het is bijna niet te geloven dat er zo ontzettend veel informatie past in zo’n klein computertje.Het kleurendisplay en de kaartdetails maken van de Rox een bijzonder goede navigator. Er zijn hoesjes in verschillende kleuren te koop om de Rox assorti met je fiets te maken. Nog een plus is dat het geheugen uit te breiden is met een micro SD-kaart. Met een volle accu moet je zo’n zestien uur kunnen doen, maar intensief navigeren met veel sensoren kan de batterijduur flink verkorten.
Wahoo Elemnt Bolt
Je kunt prima navigeren hoor, met de slimme Elemnt Bolt. Toch is het eerder een coach dan een reisleider. Verbinden met allerhande sensoren is eenvoudig, en uiteraard kun je de Bolt ook gebruiken met FE-C indoortrainers – de eigen Wahoo-trainers kun je er zelfs mee bedienen. Inkomende oproepen, e-mails en sms’jes zijn af te lezen op je scherm, als je daar behoefte aan hebt.
Om het kleine apparaat te bedienen, zitten er onder het beeldscherm drie knoppen, en aan de zijkant nog eens drie. Geen touchscreen dus, maar ik keur het gebruiksgemak desondanks ruimschoots goed. Zo kun je met de knopjes rechts in- en uitzoomen op datavelden. Dan krijg je óf veel informatie klein óf weinig infor- matie groot. Bovenaan zit een strip met ledlampjes. Deze kun je instellen op hartslag of wattage, om te zien in welke zone je zit. Leuk bedacht, maar bij fel zonlicht zijn de lampjes niet goed zichtbaar. Ook jammer: je kunt geen profielen aanmaken voor verschillende fietsen.Qua kaartfunctie heeft de ELEMNT Bolt hetzelfde probleem als de Super Pro van Lezyne: het beeldscherm is klein. Wahoo maakt dat echter goed met een scherp contrast en duidelijke kaarten. Turn-by-turn werkt goed. Wat je niet kunt met de Bolt is een adres ingeven of POI’s zoeken. Wel kun je via de app een route inladen naar een gewenste plaats, en als je verdwaalt bent terugkeren naar start. De ledlampjes bovenop gaan rood knipperen als je van de route afwijkt. Navigeren met de Bolt gaat op zich oké, maar daar is hij niet zozeer voor gemaakt. Hij is vooral bedoeld voor fanatieke fietsers die doelgericht trainen en die rekenen in Watts. Voor hen heeft Wahoo tal van functies ingebouwd die soms best ver gaan. Zo kun je op dit apparaat zelfs de ‘effectiviteit van het draaimoment’ en je ‘pedaalsouplesse’ bijhouden. De opslagruimte is niet heel groot, maar alles wordt netjes online opgeslagen via de app op je smartphone, dus dat mag geen probleem zijn.De mooie aerodynamische outfronthouder heeft een handig veiligheidsschroefje om je fietscomputer te zekeren. De accu in het kleine toestel gaat zo’n vijftien uur mee. Intensief gebruik trekt de batterij niet heel veel sneller leeg.