De wedloop gaat door, wie weet er de meeste kransjes op het achterwiel te krijgen. SRAM haalt met de nieuwste update van hun RED XPLR AXS gravel groepset Campagnolo bij. Ook SRAM is er nu met 13 kransjes op de body.

Met dank aan UDH

Voordat je nu blij naar de winkel rent, de nieuwe groepset werkt alleen op frames met een UDH achterkant en er zijn nog niet zo heel veel fietsen die deze standaard hebben. De groepset is gebaseerd op de RED AXS weggroep, die we in het voorjaar al onder handen namen. De remmen, rem-/schakelhendels en ketting zijn gelijk. Het verschil zit hem vooral in de achterderailleur en de 13-speed cassette. Op de weggroep was het nog niet mogelijk om 13 kransjes kwijt te kunnen, omdat daar nog gebruik gemaakt wordt van een ‘normale’ derailleur. Die kan net niet ver genoeg naar de achtervorken toe, iets dat dankzij het achterpatloze ontwerp van de UDH-derailleur wel kan.

Voordelen van UDH zijn er volop. Zo zit je derailleur altijd precies recht en zijn stelschroeven voor de limieten overbodig geworden in deze elektronische schakelunit. Ook is deze bevestiging veel sterker en echt bestand tegen flinke klappen. De accu is niet veranderd, maar zit in deze derailleur wel beter beschermd. Daarnaast is het onderste derailleurwieltje een ‘Magic Pulley’, mocht er een stokje tussen komen, dan stopt ie gewoon met draaien zodat niet de hele boel in de soep draait. Afkomstig uit de mtb groepen, mooi dat dit er nu ook voor de gravelbike is. Mocht er toch iets stuk gaan, bijna ieder onderdeel is los te vervangen. Fijn, als je weet dat een complete derailleur 785 euro kost!

Lichtste gravel groepset

Een complete SRAM RED XPLR AXS groepset weegt 2476 gram en is daarmee de lichtste gravelgroep op de markt. De cassette is echt een kunstwerkje geworden. De drie grootste tandwielen zijn van aluminium, de rest is gefreesd uit een blok staal. De hele unit weegt maar 288 gram en is als volgt opgebouwd: 10,11,12,13,15,17,19,21,24,28,32,38,46. Op het 6e kransje zie je een rode kleur, dat is om aan te geven dat je de ketting daar op moet leggen bij de initiële afstelling.

De cranks hebben 1 kettingblad, waarbij je kunt kiezen van 38 tot 46 tandjes. Cranklengtes zijn er van 160 tot 175mm. De vermogensmeter (als je voor die uitvoering kiest) zit nu op de spider, die hoef je dus meer niet te vervangen als je tandjes versleten zijn. Zijn we ook gelijk van die gekkigheid af.

Voor de werking van de shifters, bonusbuttons en remmen verwijs ik je graag naar het artikel over de wegversie. We rijden op dit moment onze gravelkilometers met de nieuwe 13-speed cassette. Binnenkort lees je hier (en in ons magazine) de review.

Prijzen SRAM RED XPLR AXS

Een complete groepset gaat 3960 euro kosten, ga je voor de versie met powermeter dan komt ie op 4465 euro. Een losse 13-speed cassette kost adviesverkoop 675 euro, een ketting doet 100 euro en twee remschijven gaan voor 160 euro over de toonbank. Allemaal geen kattenpis, maar dit is dan ook wel het beste dat SRAM op dit moment te bieden heeft. Misschien wel het beste dat er überhaupt te koop is. Nu maar hopen dat deze technieken snel doorsijpelen naar de wat betaalbaardere Force en Rival groepen.

SRAM ziet graag dat je de nieuwe XPLR groepset combineert met hun extreem brede Zipp-velgen en Goodyear banden. Meer daarover lees je in dit artikel.