Groot, klein, dik en dun. Enve stelt ons de G23 en G27 wielsets uit hun gravel range beschikbaar voor een test. Antwoord op de vraag wat fijner is, groot of klein? Dat lees je in het juli nummer van Fiets Magazine. Hier lees je alle ins en outs van misschien wel de mooiste gravel wielen die er beschikbaar zijn.

G23 en 27. De benaming staat voor de binnenbreedte van de velgen. 23 millimeter voor de 700C versie, 27 bij de kleinere 650b variant. We rijden met de 23 versie in een luxe Open Up. Geen flauwe set up. De 1315 gram wegende wielset is opgebouwd met Chris King R45 CL naven. Enve samen met Chris King. Geen kattenpis! Want voor beide merken geld, kwaliteit voor langere tijd. De Chris king naven in kleur zwart hebben een hoge flens en dun naafhuis. Dit geeft de set een klassiek uiterlijk. Het binnenwerk van Chris King is nogal ‘eigen’. Twee ratchets waarvan er één schuin wegloopt draaien over elkaar. Dit zorgt voor het typisch zoemende geluid. Alsof er een zwerm bijen uit de wind zitten.

Enve bouwt de G23 velg specifiek voor gravel gebruik. Een hoepel die tegen een stootje kan. Lichter dan een mountainbike velg, robuuster dan een race variant. De velg heeft een binnenbreedte van zoals gezegd 23 millimeter. De hoogte bedraagt 25 millimeter. Enve is trots op hun ‘wide hookless bead anti-flat’ technologie. Oftewel wielen een haakloze velgrand welke fors van formaat is. De rand loopt zelfs een fractie uit naar buiten. De velgrand is ruim 4 millimeter dik en hoog. Enve adviseert om banden tussen de 33 en 45 millimeter te gebruiken. Dat zijn de meeste gravel banden, geen probleem dus.

TIjdens één van de testritten door het Belgisch limburgse landschap schuiven we van modderpoel tot singletracks met een goed gevoel. Gemeten op de testbank scoren de wielen niet heel bijzonder. Sterker nog, qua cijfers zijn zowel de 23 als 27 gewoonweg slap. Ook bij aanzetten voelt de wielset niet pijlsnel. Iets wat ik persoonlijk niet erg vind. Of althans, niet bij een gravelfiets. Gravellen is sowieso al geen comfortabele tak van sport dus wanneer de fiets daar iets aan comfort kan bijdragen is dat op zijn minst meegenomen.

G27

Technisch gezien is de G27 versie van de Enve wielset gelijk aan die van de 23. Chris King naven, Sapim CX Ray spaken en mooi carbon velgen met anti-lek rand en ga zo maar door. De kleinere 650b versie heeft een 27 millimeter brede velg en ziet er daardoor erg dik uit. De grotere decals vallen op en samen met de tan wall banden op mijn testset is het werkelijk waar smullen geblazen.

De 27’s vervormen er lekker op los in het bos maar houden wel het spoor wat ik ze voorschijf. Mijn Santa Cruz testfiets is beduidend comfortabeler dan met de standaard carbon wielen en een setje mavic die ik voordien heb getest. ‘Compliant’ zeggen de Amerikanen dan. Lek rijden doe ik er niet mee. Geluk, of de anti-lek rand op de velg werkt inderdaad goed.

Beide wielsets kreeg ik in bruikleen om te testen of er een groot verschil in wielen zit wanneer de specificaties gelijk zijn maar de maat anders is. In dit geval 700C vs 650b. In de meetgegevens scheelt het iets. Waarbij het grotere wiel stijver is. Volledig tegen mijn verwachtingen in. Nu moet ik wel toegeven dat ik dit in de praktijk niet zal tegenspreken. Rijden met deze wielen is een waar feestje. Zeker de G27 laat mij iedere rit weer glimlachen.

Weg rijden met een fiets met enve componenten is hetzelfde als je Ferrari of Lamborghini starten voor een ritje over de boulevard. Met een prijs van boven de 3000 euro moet dat ook wel. Een prijs die wat mij betreft ver buiten proporties is. Ja, het zijn topwielen, Ja ze worden gemaakt in de States, en ja, je kunt er jaren mee vooruit. Maar technisch gezien zijn ze niet 2x zo goed als de concurrent. Je koopt een set als dit dan ook vooral vanwege de looks, status en omdat het kan. Dat het lekker rijdt, is bijna een vanzelfsprekendheid.

Een volledig vergelijk tussen de verschillende wielmaten met al zijn voors en tegens lees je in het magazine van Juli.

Enve G23 & G27
€3200,-
enve.com