De laatste dagen in de Ronde van Italië zijn loodzwaar. De slotklim naar Alpe di Pampeago had gisteren een maximaal stijgingspercentage van 18 procent. Vandaag is de roemruchte Stelvio één van de scherprechters. Als we naar de fietsen van Ryder Hesjedal en roze trui drager Joachim Rodriguez kijken, dan kunnen we maar één conclusie trekken: ze zijn zo licht mogelijk.

In tegenstelling tot de vlakke ritten is aerodynamica nauwelijks een factor op de speciaal voor de bergen geprepareerde fietsen. Veel mecaniciens hadden de fietsen zo licht gemaakt, dat ze weer extra gewicht moesten toevoegen om aan de norm van 6,8 kilo te voldoen. Zo reed de nummer twee in het klassement, Ryder Hesjedal, op zijn Cervélo R5ca met stalen bidonhouders. Vooral de wielen zijn zo licht mogelijk. Hesjedal: rijdt op de nog niet uitgebrachte R-Sys Ultimate wielen van Mavic. Deze wielen bestaan desondanks al jaren. Dit zijn wielen met carbon spaken, een naaf en lage velg die eveneens van carbon zijn.

In het profpeloton zijn cassettes met 27 of 28 tandjes doorgaans een uitzondering. Gisteren zagen we ze desondanks vaak voorbij komen. Ook zijn er renners die met een compact reden, dat zijn cranksets met een extreem klein binnenblad. Hesjedal reed met een 11-28 achter en 52-36 voor, een zogeheten mid compact.

Joachim Rodriguez van rijdt op een Canyon Aeroad CF. De fiets van de roze trui drager heeft roze accenten. Hij rijdt met Mavic wielen, de lichte Cosmic Carbon Ultimates.

Leuk om te zien is dat Hesjadal een onderdeel van Rotor op zijn fiets heeft zitten om te voorkomen dat zijn ketting eraf loopt, een zogeheten chain catcher.

Jammer genoeg mochten we de fietsen niet wegen toen we ze bekeken. Maar reken er maar op dat de fietsen tot op de gram af, 6,8 kilo wegen.

Auteur: James Huang