Het leek erop dat ‘de cross’ stil stond. OK, de frames zijn ondertussen van carbon en de aandrijving is van 9- naar 10-speed getransformeerd, maar verder bleef er veel bij het oude. Echter, dit seizoen lijkt het er op dat er een technische inhaalslag is gemaakt. Die overigens deels vorig jaar al ingezet is. De inhaalslag loopt synchroon met de racefiets trouwens. We liepen een dagje rond in Niel, tijdens de Jaarmarkcross op woensdag 11 november. En doen verslag van wat we zoal zagen bij de elite renners. In drie delen.

Tekst en foto’s Menno Grootjans
 


Di2

Het meest opvallende is uiteraard het inzetten van Di2 van Shimano. Dit elektronisch schakelsysteem bestaat uit achter en voorderailleur, twee rem/schakelgrepen, kabels, een batterij en een besturingssysteem wat ingebouwd is in de voorderailleur. Het systeem wordt al volop gebruikt op de weg en dit seizoen ook echt door twee toppers, Sven Nijs en Niels Albert ( + een Amerikaanse crosser die veel testwerk voor Shimano verricht maar die niet in Europa te zien is. Zij hebben beiden vier fietsen met dit systeem.  


Nijs rijdt met Colnago Cross C 50 en met de nieuwe Cross Prestige ( een los frame kost €  2252,-).  Het verschil: de C 50 is nog net als bij de wegversies gebouwd van losse buizen en lugs –makkelijk als je een fiets op maat wilt- en behoorlijk slank, de Cross Prestige is een oversized monocoque voorframe en aparte achtertrein. En met een aparte kromming bij de ‘zadelpenlug’ om het dragen makkelijker te maken.

 

 


Echter, beide frames zijn niet standaard voorbereid op de Di2 voorzieningen waar elektriciteit kabels vanaf het stuur naar beneden lopen. En bij de cross wil je niet dat die kabels open en bloot lopen! En dus is er aan de linkerkant – zie foto- een gaatje in de onderbuis geboord waar de kabel naar binnen verdwijnt. Die komt bij het bracket weer naar buiten.


Bij de Stevens Pro ( frame los kost € 1299,-) van Albert hetzelfde recept, al zit daar een gaatje aan de rechterkant –daar waar normaal de doorvoernok van de derailleurkabels is gesitueerd- en lopen de kabels langs het bracket naar de voorderailleur en helemaal door de liggende achtervork naar de rechterachterpat. De manager van Albert, Christoph Roodhooft, vertelt:  ‘We hebben dit zelf gedaan. De gaatjes zijn overigens dichtgemaakt met industrielijm. Bij de fiets op de foto ziet het er nog wat rommelig uit, maar bij een andere is het al wat netter. De batterij hebben we op de onderbuis bevestigd. We hebben vorige winter al met Di2 kunnen testen en dat beviel toen prima.’.

Kettingbladen

Veel crossers rijden met de Shimano 7900 groep, nadat ze jaren met de oude 7800 groep hadden gereden. Voor de 7800 had Shimano speciale cross kettingbladen gemaakt –officieel niet te koop, al stonden ze in de catalogus voor zo’n € 250,- geprijsd en zijn ze zeker in omloop, ook nu nog-, voor de 7900 nog niet… Het crankstel van de 7900 is veel boller dan dat van de 7800. En de 7900 gebruikt speciale holle kettingbladen. De Di2 is ook toegerust op een 7900 crankstel, maar ja, Nijs en Albert zijn wel sterk, met een 53 kunnen ook zij niet ‘rond’… En dus zijn er custom 46-tands bladen gecreëerd. Goed te zien door de Dura-Ace opdruk. Volgens Roodhooft – zie foto- zijn er ‘tien stuks gemaakt, speciaal met de hand in Japan. Een blad kost $ 700,-. En alleen Niels en Sven hebben deze kettingbladen’. En wat doen de andere crossers? Mannen als Al en De Knegt gebruiken ‘dus’ de oude 7800 kettingbladen. Ze passen wel –zelfde steek- en ze werken perfect maar zien er niet echt mooi uit in combi met het 7900 crankstel. Trouwens, Al rijdt met een full carbon Be One crosser, Rabobankers De Knegt en Aernouts met de nieuwe Giant. Andere kettingbladen zegen we ook nog in de vorm van TA en Rotor. O ja:  de Colnago van Nijs gebruikt de nieuwe 7900 ketting, op de Stevens van Albert zagen we de oude 7800 ketting liggen.