Vervolg van deel 1GiantDe nieuwe Giant van De Knegt toont ook enkele opmerkelijke ‘features’. Een deels doorgetrokken zadelpen, oversized, MegaDrive boven- en onderbuis, iets aflopende bovenbuis en de remkabel door de bovenbuis. De derailleurkabels lopen door de onderbuis en komen vlak voor het bracket weer naar buiten. Geen losse trapaslagers meer, maar ‘press fit’ lagers in het PowerCore bracket. En de voorvork ( in twee soorten, een met alu pijp en een full carbon) heeft twee maten balhoofdlagers in de OverDrive balhoofdpartij.
Juist, de zwarte Giant kent veel overeenkomsten met de TCR Advanced racers. 7,1 kilo licht weegt een van de Giants met de full carbon voorvork van De Knegt! ‘Een heerlijke fiets. Strak en licht’. Dat is wat Gerben heeft toe te voegen. Opmerkelijk is dat hij met de oude 7800 hendels rijdt. ‘Gerben vindt die nieuwe hendels te smal. Hij heeft grote handen en die kan die beter kwijt op de oude hendels’ voegt De Knegt senior toe. Overigens rijdt Gerben met Dugast tubes om de Dura-Ace carbon wielen –net als bijna alle crossers. Her en der kom je nog Tufo’s en Challenge tubes tegen, maar niet veel. Dat geldt ook voor TRP: vrijwel alle mannen remmen met deze remmensetjes. Hier nog een foto van het 7900 crankstel met de 7800 kettingbladen, in combinatie met de 7900 ketting. Functioneel, maar niet echt mooi natuurlijk!
Ridley en coDe Fidea coureurs rijden met de Ridley X-Night. Opvallend: alle kabels lopen door het frame. Dus zowel de achterrremkabel –naar de 4ZA remmen- als de derailleurkabels –naar de SRAM derailleurs. En het frame heeft geen schroefdraad meer: het bracket is een BB 30 model waarin een SRAM Red crankstel steekt met 46/36 kettingbladen. Deze zijn zonder opdruk, dus of het originele SRAM kettingbladen zijn kunnen we niet bevestigen. De X-Night frames hebben een doorgetrokken staande buis –modern- terwijl sommige rijders de San Marco Concor zadels –‘ouderwets’- gebruiken…. De 4ZA wielsets van Fidea zijn vrijwel allemaal van carbon.
Tot slot: je komt in het veld ook carbon frames tegen van Zannata, Kuota -bieden wonderschoon!- en Cannondale –van Franzoi, de enige topper die nog met aluminium koerst, zie foto!- terwijl een man als John Gadret als lid van Ag2R eigenlijk met ‘BH’ moet rijden, maar voor het veld zijn eigen merk frame – met Campa 10-speed- gebruikt. Wel in de blauw-witte kleuren van de Franse ploeg. O ja, de Mongoolse renners rijden met de fietsen van Museeuw. De mannen kwamen niet in het spel voor… Al vernoemd in ‘deel 1’: de full carbon Be One crosser van Thijs Al.
..en hier ‘hangt’ een van de carbon fietsen van Gadret te wachten op zijn baasje… Goed te zien zijn de 10-speed Campa delen, Prologo zadel, Mavic wielen, FSA delen en crankstel en Dugast tubes.
Juist, de zwarte Giant kent veel overeenkomsten met de TCR Advanced racers. 7,1 kilo licht weegt een van de Giants met de full carbon voorvork van De Knegt! ‘Een heerlijke fiets. Strak en licht’. Dat is wat Gerben heeft toe te voegen. Opmerkelijk is dat hij met de oude 7800 hendels rijdt. ‘Gerben vindt die nieuwe hendels te smal. Hij heeft grote handen en die kan die beter kwijt op de oude hendels’ voegt De Knegt senior toe. Overigens rijdt Gerben met Dugast tubes om de Dura-Ace carbon wielen –net als bijna alle crossers. Her en der kom je nog Tufo’s en Challenge tubes tegen, maar niet veel. Dat geldt ook voor TRP: vrijwel alle mannen remmen met deze remmensetjes. Hier nog een foto van het 7900 crankstel met de 7800 kettingbladen, in combinatie met de 7900 ketting. Functioneel, maar niet echt mooi natuurlijk!
Ridley en coDe Fidea coureurs rijden met de Ridley X-Night. Opvallend: alle kabels lopen door het frame. Dus zowel de achterrremkabel –naar de 4ZA remmen- als de derailleurkabels –naar de SRAM derailleurs. En het frame heeft geen schroefdraad meer: het bracket is een BB 30 model waarin een SRAM Red crankstel steekt met 46/36 kettingbladen. Deze zijn zonder opdruk, dus of het originele SRAM kettingbladen zijn kunnen we niet bevestigen. De X-Night frames hebben een doorgetrokken staande buis –modern- terwijl sommige rijders de San Marco Concor zadels –‘ouderwets’- gebruiken…. De 4ZA wielsets van Fidea zijn vrijwel allemaal van carbon.
Tot slot: je komt in het veld ook carbon frames tegen van Zannata, Kuota -bieden wonderschoon!- en Cannondale –van Franzoi, de enige topper die nog met aluminium koerst, zie foto!- terwijl een man als John Gadret als lid van Ag2R eigenlijk met ‘BH’ moet rijden, maar voor het veld zijn eigen merk frame – met Campa 10-speed- gebruikt. Wel in de blauw-witte kleuren van de Franse ploeg. O ja, de Mongoolse renners rijden met de fietsen van Museeuw. De mannen kwamen niet in het spel voor… Al vernoemd in ‘deel 1’: de full carbon Be One crosser van Thijs Al.
..en hier ‘hangt’ een van de carbon fietsen van Gadret te wachten op zijn baasje… Goed te zien zijn de 10-speed Campa delen, Prologo zadel, Mavic wielen, FSA delen en crankstel en Dugast tubes.