Canyon introduceert een nieuwe Endurace. De CF SLX. De ‘oude’ Endurace werd in 2012 geïntroduceerd en bestaat uit een tiental carbon modellen en vijf aluminium racers. Vanaf € 849,- ( alu, Tiagra) tot € 2899,- voor een Endurace CF SL met Dura-Ace. We noemen deze twee bedragen even omdat de nieuwe CF SLX pas begint bij een prijs van rond de € 3599,-. Kijk. Geen opstapper meer!

Sports Geometrie

Een compleet nieuw frame is er ontwikkeld wat vrij vol zit met nieuwe ‘features’. Eerst is er een nieuwe Sports Geometrie – je zit iets meer rechtop als bij de Ultimate CF. De stack & reach is ook wat anders: 10 mm hogere stack en 8 mm kortere reach. Daarnaast is de achtervork ‘verlengd’ tot 41,5 centimeter. De sprong van de vork is wat korter -waardoor de naloop weer wat korter wordt. De Endurace CF SLX is er zeven maten: van XXS tot XXL. Maar dan zijn we er nog niet. Er is een VCLS 27,2 mm zadelpen gemonteerd. De gespleten pen zorgt samen met de setback voor extra comfort; wat ook nog eens versterkt wordt door de nieuwe interne zadelpenklem net als bij de Ultimate SLX ( zo steekt de pen meer uit het frame ). En ook door de wat gebogen staande buis. Bij de afmontage geen Ritchey delen meer: de Endurace CF SLX heeft een nieuw ontwikkelde Canyon H31 Aerocockpit. Nog meer: standaard 28 mm Continental GP 4000 S II banden. En geen velgremmen, alleen schijfremmen. Punt. 160 mm modellen. Achter ‘direct mount’ met een extra ‘bruggetje’ er tussen en vóór ook een ‘tussenstuk’. Zo kun je eventueel kleinere schijven monteren. Natuurlijk 120 mm steekassen en een inbouwbreedte achter van 142 mm en voor 100 millimeter. Er zullen zes modellen zijn, allen met Shimano. Wij reden een Endurace CF SLX 9.0 in de maat L voor € 4299,-. 7,35 kilo. Dura-Ace 9000 met ST 685 shifters en DT Swiss RR21 wielset. De Endurace is nu te bestellen en leverbaar binnen een week of drie.

Belofte

We reden een korte rit in de buurt van Koblenz. De Endurace belooft wat die waarmaakt. Of andersom. Het is een racefiets die past in het rijtje Domane, Roubaix, Infinito en Synapse. De drie hoofdpunten van deze Canyon zijn al ‘dik’ vermeld maar het is vooral de zadelpen die het meeste invloed heeft op het rijgedrag. De pen geeft extreem veel mee; als je achter iemand rijdt zie je hem of haar ‘bewegen’. Hoe meer je zelf meeneemt aan kilo’s, hoe meer je de pen ziet bewegen. Is dat erg? Nee. Op zich niet. Als je voor zoveel mogelijk comfort kiest is dit juist een pluspunt. Wil je echter een ‘harde’ racer dan is een Aeroad of een Ultimate een stuk aantrekkelijker -je kunt ook een standaard zadelpen monteren trouwens en dan wordt de fiets net wat ‘harder’.. Zaken als de geometrie en de 28 mm banden verhogen het comfort ook nog eens. Mooi is dat de Canyon H31 Aerocockpit wel heel erg ‘aero’ lijkt, maar de bocht maakt een ‘ergo’ buiging. Ook al comfort dus! En de schijfremmen? Prima hoor. Die passen natuurlijk prima bij het concept. Op onze testfiets liepen ze prima; duidelijk ingeremd en wel. Aanlopen was er niet bij. Hoe ze in de bergen gaan houden? Leon van Bon gaat The Ride doen met een Endurace CF SLX. Niet in een maat L, wel in S. En in rood. We komen er dus nog terug! www.canyon.com