Door Léon de Kort 

De ploegleider van Argos-Shimano zou het toejuichen als de UCI zou bepalen dat de tijd in vlakke etappes niet wordt doorberekend in het klassement.

“Dat er wordt gevochten om de ritzege, daar ben ik mee akkoord. Maar laat dat over aan de sprinters. Speelt de tijd geen rol, dan hoeven klassementsrenners niet voorin te knokken”, aldus Kemna tegenover NUsport.

“Ik vind juist dat het uitgangspunt moet zijn dat je deze koers niet kunt verliezen als gevolg van een crash. Maar blijkbaar denken de hogere instanties er anders over. Ik zou graag zien dat de UCI eens maatregelen neemt.”

“Het kan niet zo zijn dat de renners degenen zijn die de beslissingen moeten nemen. Waarom zou je de wedstrijd niet neutraliseren wanneer zich zulke massale valpartijen voordoen als vorige week vrijdag?”, stelt de voormalig sprinyter.

Kroon

Ook Karsten Kroon, rondrijdend in het shirt van SaxoBank, heeft er wel ideeën over om de veiligheid van het peloton op te schroeven.

“Valpartijen zijn een vast onderdeel van de Tour en bepalen deels de heroïek van de race. De Tour is echter zo stressverhogend, zorgt voor zoveel extra nervositeit dat er problemen van komen. Een finale is moordend.”

“Veel ploegen willen met alle renners vooraan zitten: de sprinters moeten gebracht worden en de klassementsmannen dienen te worden beschermd. Dan vraag je om ellende. Ik zelf doe er net zo hard aan mee om onze sprinter vooraan te houden.”

“Ik gooi me in het strijdgewoel en vraag me geregeld af: is het wel nodig? Als je de opbrengst van dat werk afzet tegen de risisco’s die je neemt, is het antwoord nee.”

Kroon ziet wel iets in het neutraliseren van de laatste twintig kilometer van de vlakke ritten, of wanneer er geen wind staat. “Dat zou zeker helpen.”

© NUsport/Léon de Kort