Voor het eerst zijn er meer Nederlandse fietsers omgekomen dan automobilisten, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Een kwart van de 206 omgekomen fietsers zat op een e-bike.

Meer e-bikedoden

In 2017 kwamen er van de 613 verkeersslachtoffers 206 mensen op de fiets om het leven. Een kwart van de fietsers zat op een e-bike toen het noodlot toesloeg. Het aantal e-bikedoden is vooral bij de 65+ers flink gestegen, want waar er in 2016 nog 15 mensen om het leven kwamen, daar steeg dat aantal in 2017 naar 31. In alle leeftijdsgroepen overleden er meer mannen dan vrouwen. In Noord-Brabant vielen de meeste fietsslachtoffers: 35 in totaal. In Gelderland waren er eveneens veel fietsslachtoffers te betreuren, terwijl in Drenthe en Flevoland de minste dodelijke slachtoffers vielen.

In Nederland zijn er ongeveer 1,9 miljoen fietsen elektrisch. Dat is 8% van het totaal aantal fietsen. Vorig jaar werden er bijna 300.000 nieuwe elektrische fietsen verkocht, weet de RAI Vereniging, maar dat heeft niet volledig een verband met het stijgende aantal e-bikedoden.

In België kwamen er naar schatting zo’n 290 fietsers om in het verkeer. Dat is fors meer dan in Nederland, terwijl België minder inwoners heeft.