Mooi spul, die nieuwe Ultegra Di2! Heel veel 2012 middenklasse racers zijn afgemonteerd met deze nieuwe groep. De prijs van een aluminium racer ( Canyon en Rose) begint bij zo’n € 2400,-, een carbon racer met Di2 is er vanaf € 2795,- ( de Cube Agree). En een losse onderdelengroep kost circa € 1595,-. Ehh.. mooi natuurlijk, maar de ‘elektriek’ is voor ons ‘middenklasse’ fietsers niet 1, 2, 3 gesneden koek. Daarom hier meer info! In twee delen welteverstaan.De Shimano Ultegra 6770 groep bestaat uit ST-6770 shifters, RD-6770 achterderailleur, FD-6770 voorderailleur, SM-BTR1 accu, EW-SD50 stroomkabels en SM-EW67-A-E connector en niet te vergeten het bijbehorende SM-PCE1 computerprogramma ( specifiek voor de dealer om eventuele problemen te detecteren en op te lossen).
Delen als crankstel, ketting, cassette en remhoeven komen uit de Ultegra 6700 ‘Glossy Grey’ groep. Qua design, kleur en werking passen deze het beste bij de 6770 delen. De montage van het een en ander is in de basis hetzelfde als bij de mechanisch bediende groep. Remhoeven, crankstel, ketting, cassette, de derailleurs en de shifters worden ‘geschroefd’ aan het frame en het stuur. Alleen… die stroomkabels hé…
We hebben eind december een 2012 Sensa Guilia afgemonteerd bij Cyclecenter 53/11 in Bruchem. De mecaniciens van dienst; Joop Stiggelbout van Sensa en Gijs van Tuyl. Het credo was ‘eenmaal gemonteerd heb je er geen omkijken meer naar’. De kabels: er zijn verschillende lengtes –van 250 tot 1400 mm-, wel allen met een tweeweg aansluiting. Voor een groep heb je vijf kabels nodig. Een ‘dubbele’ van de shifters naar de SM-EW67-A-E connector, één kabel van de SM-EW67-A-E naar de junction bij het bracket. Bij deze connector vertrekken er kabels naar respectievelijk de accu, de voorderailleur en de achterderailleur.
De Guilia is een frame wat ‘Di2 ready’ is: dat wil zeggen, de kabels lopen intern. De Guilia is trouwens ook compatible met gewone kabels; iets wat je bij veel andere frames ook ziet. Wel zo makkelijk, zo hoeft een fabrikant niet een apart frame te maken voor Di2. De Guillia heeft aan weerszijden van de schuine buis een opening, een opening bij de staande buis, een opening bij de achterderailleur en aan de onderzijde van het bracket.
Al deze openingen zijn afsluitbaar met kapjes dam wel rubbers of ‘grommets’. De Guilia heeft een BB86 bracket; geen schroefdraad maar losse lagers, rustend in de bracketpot. De accu zit in de houder ( SM-BMR1) en die vindt een plaatsje aan de onderzijde van de linkerachtervork.
Heel belangrijk zijn de twee hele platte schroeven waarmee je de accubox monteert –niet verliezen omdat je geen andere kunt gebruiken. Dikkere schroeven verhinderen het inschuiven van de accu namelijk.De volgorde. Eerst de demontage van de afdekkapjes en de bracketlagers –zo kun je er gemakkelijker bij! Want bij het uiteinde van de onderbuis is het druk…..(deel twee volgt op 12 januari)
code: 1205102