Als alleen het beste telt en geld geen probleem is, dan is deze Scott Scale RC SL misschien iets voor jou. Kost je 13.999, maar dan heb je wel wat… Uh, wat dan precies? Een rijdend juweel die je bijna niet alleen durft te laten.
Scotts? Die kom je nog weleens tegen in het wild. Maar zo eentje als deze is uniek. Hij kost dan ook bijna 14.000 euro. De Scale RC SL is overduidelijk een prestigeproject. Nino Schurter boekte jarenlang de ene overwinning na de andere met een Scale. Tot ook hij de switch naar een fully maakte. Afgelopen seizoen kreeg de fiets een metamorfose. Scott maakte de Scale flink langer en met een balhoofdhoek van 67,9 graden vooral veel luier. Door een draaibare cup in het balhoofd kan deze zelfs zakken tot 66,7 graden. En dat is lúi! De hele voorkant word uit één stuk gebakken en zodoende komt het framegewicht niet boven de 850 gram. Lekker licht, met andere woorden.
Deze uitvoering van de Scale is opgebouwd met louter luxe onderdelen. Zo zijn er de hyper-hippe Silverton SL-wielen. Met een carbon constructie uit één stuk zijn ze bizar stijf. Maar ze hebben door de carbon klankkast vooral de beste ratel van het peloton. Met deze wielen wil je het liefst helemaal niet trappen, zo lekker is dat geluid. Doe je dat wel, dan schíet je met deze 4.000 euro kostende wielset vooruit. Er is een nadeel: ook de wielen zijn uit één stuk gemaakt. Dit maakt ze loeistijf en sterk, maar als er iets gebeurt is het ook direct klaar.
Aan of uit?
De fiets voelt qua stijfheid in het bracket een beetje zoals de Cervélo. De voorkant is wel minder stijf. Dit komt vooral door de Fox 32-vork die op dat vlak minder presteert dan de concurrentie. Aan de andere kant merk je ook dat deze fiets lichter is. Het geïntegreerde stuur pakt bovendien lekker vast en oogt chique. De plastic stuurpen-afwerking zie ik op zo’n fiets toch liever anders. Zo uit de doos oogt het fraai, maar de verstelbaarheid is nihil. Waarom zou je een simpele fiets als een hardtail dusdanig ingewikkeld maken, dat het aanpassen van de zitpositie een dagtaak wordt?
Terug naar de onderdelen. Deze Scott heeft namelijk iets unieks: het is de eerste productiefiets die is uitgerust met Trickstuff Piccola Carbon-remmen. Zo’n setje remmen alleen al kost dik 1.100 euro, en dat is dan nog zonder remschijven. Trickstuff staat bekend om zijn ongekende remkracht – en we kunnen niet ontkennen dat we snel stilstaan met de Scale. Het is aan of uit, doseren is er niet echt bij. Het carbon zorgt voor wat ‘flex’ in de hendel, en daardoor een licht gezapig gevoel. Dat zou ik voor remmen van deze prijs toch liever anders zien.
Dan de geometrie. Hoewel de Scale voor hardtailbegrippen behoorlijk lang is, kom ik met deze fiets prima vooruit op de Nederlandse trails. Ik laat het balhoofd in de steile configuratie staan, en dan stuurt de fiets goed. Er is voelbaar meer comfort dan bij de Cervélo. Deze hardtail voelt met zijn lichte remmen en andere exclusiviteiten wel wat kwetsbaarder aan. Het is toch een beetje alsof je een kroonjuweel oppakt zonder handschoentjes. Ook de Scott is nog voorzien van de vorige generatie SRAM Eagle-producten (zij het wel mét powermeter). Dit zal aankomend seizoen vast anders zijn.
Specificaties Scott Scale RC SL
Plus: rijdend juweel, die wielen!
Min: je durft hem bijna niet alleen te laten
Prijs: € 13.999,-
Frame: HMX SL Carbon
Voorvork: Fox 32 Float Factory 100 mm
Gewicht: 8,9 kg
Groep: SRAM XX1 AXS, 34, 10-52
Remmen: Trickstuff Piccola Carbon
Wielen: Syncros Silverton SL2-30
Banden: Maxxis Rekon Race 2.4
Zadel en -pen: Syncros Belcarra SL / Duncan SL
Stuur en -pen: Syncros Fraser iC SL XC Carbon
Maten: S t/m XL
Meer informatie vind je op de website van Scott.