De nieuwe Stumpjumper van Specialized is een mix tussen de oude Stumpy en de EVO. Dat maakt hem volgens de Amerikanen de “One bike to rule all trails”.

De eerste Stumpjumper verscheen al in 1981. Toen natuurlijk nog met kleine wielen, velgremmen en zonder vering. Ondertussen zijn we bij de 15e iteratie en die doet in weinig meer denken aan de mountainbikes van weleer.

Zoals gewoonlijk strooien ze bij Specialized weer met percentages en superlatieven in het persbericht. Zo verteert, volgens hen, de nieuwe Genie Shock technologie bumps maar liefst 21% beter dan de Stumpjumer Evo. En de nieuwe Stumpy geeft ook veel meer controle. 57% meer, als je het precies wilt weten. Ze bedoelen met dit percentage dat er 57% minder gripverlies plaatsvindt. Dat valt op zich natuurlijk goed te meten en dat zijn mooie cijfers.

Die Genie is een soort tweetraps demper, die er ook voor zorgt dat je fiets bij echt grote impact minder snel doorslaat.

Aanpasbare geometrie & SWAT 4.0

Je kunt de geometrie van de Stumpjumper op zes manieren aanpassen en ook als 29er of als mullet rijden. Doordat de balhoofdhoek aanpasbaar is van 63 tot 65,5 graad, in drie standen (middels het verdraaien van de excentrische balhoofdlagercup). De Horst link chips kun je omdraaien, daarmee maak je het bracket 7mm hoger of lager. Door achter een 27,5″ wiel te steken heb je nog een optie om de geometrie aan te passen. Zo kun je de rij-eigenschappen flink veranderen en rijden zoals jij graag wilt.

Daarnaast is de SWAT box aangepast. De afneembare cover die toegang geeft tot een opslagruimte in de dikke onderbuis van het frame. Die zou iedere fiets toch moeten hebben.

Modellen en prijzen

Stumpjumper 15 S-Works€13.000
Stumpjumper 15 PRO€9.500
Stumpjumper 15 EXPERT€7.500
Stumpjumper 15 COMP€6.500
Stumpjumper 15 OHLINS€8.500
Stumpjumper 15 SW FRM€4.500

Nieuwe wielen en banden

Naast een spiksplinternieuw frame is er ook een nieuwe wielset en zijn er nieuwe banden. De Traverse SL II wielen zijn breder, lager en een stuk sterker dan hun voorgangers. Dankzij de vorm van de velgrand loop je ook nog eens minder risico op stootlekken.

Een ander slim detail is het tubeless ventiel dat je in de velg vastschroeft, de Roval Threadbed Valve. Geen gedoe meer met rubber ringetjes en meedraaiende moertjes.

Om de voorvelg verwacht Specialized dat je met hun nieuwe Butcher Grid Trail T9 band rijdt en achter komt dan een Eliminator Grid Trail T7. Deze banden zijn, daar komen de percentages weer, 30% beter bestand tegen doorprikken en hebben een 15% betere stooklekbescherming.

Meer info op specialized.com.