Specialissima. De naam bestaat al sinds pakweg de jaren ’70, maar een Bianchi Specialissima met schijfremmen is er nog nooit geweest. De laatste carbon Specialissima met velgremmen dateert uit 2015, volgens ons. Daarna is er meer aandacht geschonken aan de XR4; niet geheel onlogisch. Daar reden en rijden de profs mee, wat ook zorgde voor prettige verkoopcijfers. De Specialissima was wel leverbaar, maar bleef nogal op de achtergrond. Nu is er een nieuwe uitvoering.

Allrounder

De Specialissima is bedoeld als ultieme allrounder. Slechts 750 gram (in een maat 55), 370 gram voor de voorvork en volgens Bianchi stijf genoeg voor de profs. De nieuwe Specialissima is ontworpen voor UCI WorldTour-profs. Of het nu is in de bergen of om te domineren op het vlakke, de nieuwe Specialissima moet de oplossing zijn. De Specialissima wordt de officiële fiets van de Mitchelton-Scott WorldTour-teams voor zowel mannen als vrouwen. Voor aerodynamische verbeteringen gebruikte Bianchi innovaties die waren bedacht voor de Oltre, met betere integratie (interne kabelgeleiding, geïntegreerde zadelpen en cockpit), ACR stuur/stuurpen combo, scherpere lijnen en aero buizen.

Nieuwe kleuren

Om het Bianchi-gevoel voort te zetten, verschijnt de nieuweling ook in kenmerkend ‘Celeste’. Maar de Specialissima zal ook beschikbaar zijn in de ultralichte volledig zwarte kleurstelling (gewichtsbesparing van 80 gram). Daarnaast kun je je Specialissima ook in een ‘custom’ kleur bestellen. Prijzen zijn nog niet bekend.

Meer info: bianchi.com