Cadex? Was dat niet? Ja. Onder die naam bracht Giant een reeks racefietsen en mountainbikes. ‘Toen’ -en dan hebben we het over de jaren ’90 van de vorige eeuw- waren de Cadex fietsen de eerste carbon modellen van Giant. Toen nog met lugs. Later heeft Giant de naam laten verdwijnen, maar nu is die weer terug. En weer op het hoogste niveau. Geen fietsen, wel componenten.

CCC

De renners van CCC rijden in de komende Tour met de componenten van Cadex. Het project begon in 2016 als een ambitieus initiatief om ‘superieure fietsonderdelen voor profwielrenners te ontwikkelen’. De CADEX-wielsets, -zadels en -banden intussen al op profniveau zijn gebruikt. Niet onder de naam CADEX, maar onder #overachieve. Onder meer olympisch kampioen Greg Van Avermaet van het CCC Team, de Australische Ironman-profs Tim Van Berkel en Sam Appleton en de wielrensters van het CCC-Liv Team, inclusief drievoudig wereldkampioen op de weg Marianne Vos, reden al met #overachieve. Het eerste assortiment van CADEX-componenten bestaat uit nieuwe wielsets, banden en zadels. Deze componenten zijn vanaf volgend voorjaar (2020) leverbaar voor de aftermarket in de Benelux en worden ook toegepast op een beperkt aantal modellen uit de 2020-collectie van Giant en Liv.

CADEX 42/65 WheelSystems

De carbon CADEX 42 (verwijzend naar de velghoogte van 42 millimeter) is er voor veelzijdig gebruik en wisselende wedstrijdomstandigheden, terwijl de CADEX 65 met hogere velg de juiste keuze is als aerodynamica telt. Ook met zijwind is er veel stabiliteit en aerodynamica. De wielen zijn zo ontwikkeld dat een bereik van 30 graden zijwind is meegenomen. Beide tubeless wielsets hebben hookless velgranden en op maat gekalibreerde spaken. De carbon spaak wordt bij montage mechanisch onlosmakelijk aan de nippel verbonden, zodat er veel meer trekkracht op de spaak kan. De binnenkant van de naaf is zodanig met machinale precisie gemaakt, dat de wrijving van lagers miniem is. Het effect: een groter efficiëntievoordeel. Beide zijn verkrijgbaar in een tubeless- en tubular-uitvoering. Ook hebben fietsers de keuze tussen velg- en schijfremuitvoeringen.

CADEX Aero WheelSystems

Deze WheelSystems bieden wielrenners voordeel als zij tegen de klok strijden. Bij de ontwikkeling is gebruikgemaakt van uitvoerige Computational Fluid Dynamic (CFD)-studies en windtunneltests met de aerodynamica-experts van Aéro Concept Engineering (ACE) in het Franse Magny-Cours. Daarnaast is er getest op de weg. De serie omvat twee configuraties: een vierspaaksmodel en een dicht wiel. De binnenkant van de naaf is nauwkeurig gefreesd voor minder wrijving van de lagers en dus maximale efficiëntie. De CADEX 4-Spoke Aero en CADEX Aero Disc WheelSystems zijn leverbaar in een tubeless- en tubular-uitvoering.

CADEX Boost zadel

Naast de wielsets komt er ook een zadel op de markt, de Boost, die wel heel veel op de Specialized Power lijkt. Dat stak Jeff Schneider, hoofd marketing en productontwikkeling bij Cadex ook niet onder stoelen of banken. “Maar we zien door onderzoek dat zo de beste zadels worden gemaakt voor de veeleisende fietser.

CADEX Race tubeless banden

Een compleet nieuw compound. Met een enkele, ultrasoepele laag moeten ze vrijwel hetzelfde gevoel geven als tubular-banden. Tegelijkertijd bieden ze dankzij het Race Shield Kevlar een uitstekende lekbescherming en de mogelijkheid om met een lagere druk te rijden voor verbeterde rolweerstand. Ze vormen een geheel met de velg, omdat ze als set zijn ontworpen. Dat bevordert de aerodynamica.

Het prijspeil van CADEX is hoog. Voor Giant is het merk een uithangbord voor hun ingenieurskwaliteiten en dus wordt niet bezuinigd op kwaliteit. Een wielset gaat derhalve rond de drie mille kosten. Als je toevallig in Brussel bent voor de Tour, dan loont het de moeite even een kijkje te nemen bij CADEX. Ze zitten in Cafe des Halles op het Place de Gery, vlakbij de plek waar de renners zullen starten. Je bent als consument van harte welkom om het moois te bekijken.

Meer info: cadex-cycling.com