Van de week zat ik bij een heuse persconferentie, waarin deze nieuwe Campagnolo Hyperon Ultra wielset werd gepresenteerd. Via Zoom waren wereldwijd journalisten uit de wielerbranche uitgenodigd om mee te luisteren en vragen te stellen over deze nieuwste wielset uit het topsegment.

De marketingmanager van Campa had zich prima voorbereid en de superlatieven vlogen me dan ook een uur lang om de oren. Het betreft hier bijvoorbeeld geen high performance wheels, maar very high performance wheels! Het verzoek was om onze lezers vooral duidelijk te maken dat deze wielset (volgens Campa) voldoet aan de ‘Magic Ratio of Performace; licht, reactief en met perfecte handling.

Vooraf ontving ik al een testfiets met de wielset erin, helaas vlak ervoor, waardoor ik er nog niet mee heb kunnen fietsen. De praktijktest komt dus nog. Voor nu dus eerst maar eens inzoomen op de details.

Licht

De eerste eigenschap uit het magische trio is inderdaad gehaald. De complete tubeless ready wielset weegt slechts 1240 gram. Er is trouwens ook nog een versie voor tubes die 1160 gram weegt. Dat is knap, nog knapper is dat de gewichtslimiet op 115 kg (inclusief fiets) ligt. Dat lichte gewicht komt voort uit de innovatieve manier waarop Campagnolo de carbonvezels verwerkt. Waar de meeste wielen de gebruikte carbonmatten op vier plekken met elkaar moet verbinden, is het de Italianen gelukt om dit maar op 1 plek te hoeven doen. Dat levert een sterkere constructie op en minder noodzaak om veel hars te gebruiken. Let wel, ik praat de marketing van Campa nu na. De velgen zijn a-symmetrisch gevormd, om de rem- en acceleratiekrachten zo goed mogelijk te verdelen en op te vangen.

Mooie 3D plaatjes

Ze hebben ontzettend hun best gedaan op hele fraaie 3D afbeeldingen, waarmee je eigenlijk in het wiel kunt kijken. Zo zie je inderdaad dat er maar weinig carbon nodig is, zo’n velg is echt heel dun.

Het is vooral het afwerkingsniveau waarvan ik zwaar onder de indruk ben. De gladheid van de HULC (Handmade Ultra-Light Carbon) velgen is subliem. Ze zijn zo strak en glad dat er geen afwerk laklaag nodig is, C-Lux finish noemen ze dat. We kwamen het al eerder tegen in de nieuwste Bora’s en Shamal’s. Het tubeless maken is hierdoor ook veel makkelijker, je hebt geen velglint nodig en banden sluiten heel mooi aan waardoor je luchtverlies voorkomt.

De velgen zijn 37 mm hoog, intern 21mm breed en van buiten 27mm. Volgens Campagnolo de perfecte hoogte en breedte om ook aerodynamisch heel fatsoenlijk voor de dag te komen zonder dat de wielen onhandelbaar worden in de wind of je veel kracht nodig hebt om in te sturen of te accelereren.

Bijzondere spaakconstructie

Campa heeft een bijzonder spaaksysteem ontwikkeld dat moet zorgen dat de spaakspanning perfect blijft en er geen vermogensverlies optreedt door torsiespanningen op de naaf. Klinkt allemaal geweldig, geen idee of het in de praktijk voelbaar is, maar het ziet er fantastisch uit. De spaakkoppen hebben een soort schoteltje gekregen dat in de naaf een heel klein beetje kan bewegen. Het gaat dan om microns, en dit zou torsiekrachten moeten voorkomen.

Aan de andere kant zitten de spaken onzichtbaar in de velg in de aluminium nippels geschroefd. Die spaaknippels worden tijdens het bouwen magnetisch op hun plek gehouden, Aero Mo-Mag system heet dit. Dat zorgt niet alleen voor minder wervelingen (doordat de lucht geen nippels tegenkomt), maar geeft ook nog eens een mooie cleane look. Je hebt hier uiteraard wel specifieke spaken voor nodig. Uiteraard hebben ze hier ook weer een prachtige naam voor bedacht: Head-2-Bay total tension management system.

Oog voor detail

Om nog even duidelijk te maken hoeveel aandacht er aan de details is besteed, verteld de marketing meneer dat de gaten in de velgen niet door het carbon heen zijn geboord. Nee, het carbon gaat om de spaakgaten heen. Dat zou beter zijn voor de duurzaamheid van de wielen.

Opvallend detail is ook dat er is afgestapt van het bekende G3 spaakpatroon, waarbij de spaken werden gegroeperd in setjes van drie. De nieuwe Hyperon wielen zijn gewoon symmetrisch gespaakt, met 24 spaken achter en 21 voor.

In de naven zitten Campa’s CULT lagers. Ze zijn uitgevoerd met een preset ring om de lagersspeling mee te stellen, daar ben ik persoonlijk niet zo’n fan van.

De wielen zijn er alleen voor schijfremmen en zijn leverbaar voor Shimano HG11, SRAM XDR en natuurlijk met Campagnolo’s eigen N3W body. Die overigens ook vernieuwd is en daarmee wat gewicht is verloren.

Dan moeten we het alleen nog even over het minder mooie punt van zo’n nieuwe wielset hebben. De prijs. Dit prachtige nieuwe setje Campagnolo Hyperon Ultra gaat je €3650,- kosten! Maar dan krijg je er wel een mooi setje wieltassen bij. Binnenkort mijn rij-ervaringen met deze wielset.

Meer info: campagnolo.com