Het is feest deze week, de ene na de andere nieuwe racefiets wordt gelanceerd. Cube toonde vandaag een nieuw 2023 model in de Litening serie, de AIR C:68X. Met een frameset die slechts 799 gram weegt. Dat maakt dit de lichtste racefiets die Cube ooit maakte. Je hebt de prototypes van deze fiets misschien al eerder langs zien komen, Jan Hirt won er bijvoorbeeld de koninginnenrit van de Giro d’Italia van dit jaar mee.
Nog lichter, nog stijver
De Litening C:68X was al een fraai frame, maar er was de behoefte om een frame te ontwikkelen dat dezelfde aerodynamische kenmerken als de Litening C:68X SLT had, maar dan in een lichtere uitvoering. Dat werd dus deze AIR C:68X, een rasechte racer die extreem licht en ongelooflijk aerodynamisch is, maar toch comfortabel genoeg om lange dagen in het zadel door te brengen. Er passen bandjes in tot 31mm breed.
Het duurste model, de SLT, afgemonteerd met een Dura-Ace Di2 groep, komt dankzij het lichte frame op een totaalgewicht va 6,6 kilo, heel netjes!
Een Litening AIR C:68X frame weegt ongeveer 270 gram minder dan zijn aero-broer (maat 56). De fiets komt in 3 verschillende kleuren uit voor seizoen 2023 namelijk: Carbon ‘n’ rainbow – Electric ‘n’ blue – Liquidred ‘n’ carbon . De Air zal worden uitgerust met het bekende ICR Aero Cockpit System, waarbij stuur en stuurpen uit een geheel zijn opgebouwd. Ook de geïntegreerde kabelgeleiding zoals die op de Litening C:68X zit is overgenomen.
Er komen drie varianten beschikbaar te weten: Litening AIR C:68X SLT, Litening AIR C:68X SLX, Litening AIR C:68X Race. De verkoopprijzen laten nog even op zich wachten. Zodra die bekend zijn vullen we dit artikel aan. De eerste fietsen kunnen waarschijnlijk eind vh jaar geleverd worden.
Meer weten over de nieuwe 2023 LITENING AIR bike van CUBE? Check www.cube.eu/air