Geen stuur zoals een Red Barron dubbeldekker meer. Geen smalle banden of andere beperkingen. De nieuwe Canyon Grail is eigenlijk een behoorlijk eenvoudige gravelfiets geworden. Nummer opspelden en karren maar!

Wanneer de eerste versie van de Grail in 2018 wordt geïntroduceerd kijkt een kamer vol journalisten behoorlijk bedenkelijk naar een fiets met wel heel bijzondere features. Een uitleg over een nieuw maatvoeringsysteem, het aparte dubbeldekkerstuur. Standaard twee versnellingen voor. We zitten in het begin van de opkomst van een compleet nieuwe discipline en ieder merk is op zijn eigen manier zoekende. Ik zal nooit vergeten dat Canyon met veel bombarie verkondigde dat ze het gravelen opnieuw hebben uitgevonden met deze fiets.

Hartstikke mooi. Maar de fiets met het aparte stuur herinneren we ons over 20 jaar vooral als dat gekke ding, waar er stiekem toch een hele hoop van zijn verkocht. Fast forward naar 2023. Gravel is een serieuze discipline geworden en de hype al lang voorbij. We krijgen differentiatie. Gravel is immers niet veel meer dan de omschrijving van ‘onverhard’ fietsen. Is dat een uurtje, een dag, een week? Voor de lange ritten, de avonturen en het vakantiegevoel heeft Canyon tussendoor de Grizl uitgebracht. Een fiets waar lekker brede banden in passen, alle mogelijke nokjes op aanwezig zijn en waarbij comfort hoog in het vaandel staat. In het kort: gewoon een heerlijk comfortabele toerfiets.

De Grail is zijn tegenpool. Strak, snel en het liefst voorzien van stuurbord of transponder. Om het daarbij behorende rappe gevoel te creëren heeft Canyon vooral geïnvesteerd in aerodynamica en gewicht. De nieuwe Grail is op behoorlijke snelheid (45 km/u) ruim 9 watt sneller. Met name door het elimineren van het dubbeldekkerstuur.

Aangepaste geometrie

Die aerodynamica is tot daaraan toe. Het fietsgevoel, de snelheidsbeleving; daar draait het om. De strakke, vierkant gevormde buizen lijken veel op het silhouet van de Grizl. De geometrie is sportief. Redelijk lang, maar niet extreem. De vorkhoek is wat luier dan de vorige generatie, maar bestaat zeker niet uit ‘mountainbikematen’. De wat langere reach, gecombineerd met relatief korte stuurpen helpt dan wel weer mee om het stabiele stuurgedrag te vergroten.

En dan het stuur. Want hoewel dit carbon stuur uit één stuk heel normaal oogt, hebben ze er bij Canyon toch weer wat van weten te maken. Ten eerste even over de vorkbuis. Canyon gebruikt bij hun race en gravelfietsen al tijden de oversized 1 1/4e diameter als standaard. Dit tegenover de meer gebruikelijke standaard van 1 1/8e. Hierdoor was het uitwisselen van stuurpennen duidelijk minder eenvoudig. Goed nieuws. Deze Grail heeft weer een 1 1/8e stuurbuis. Gewoon normaal doen; daar houden we van. Het stuur heeft behoorlijk wat flare. Van 5 graden bij de hendels, uitlopend tot 16 graden in de drops. Ook loopt de normaal platte bovenkant licht af waardoor de hendels lager uitkomen.

Het aluminium afdekkapje bovenop het stuur is uitwisselbaar met GPS mounts of zelfs een opzetstuur wanneer je ultra’s wilt betwisten.

Ook mooi is de opening in de onderbuis. Deze is eenvoudig open te klikken waarna een multitool en pompje tevoorschijn komen. Lager in het compartiment vinden we een foedraal waar je alles in kunt proppen wat je nodig hebt. Van binnenband tot Haribo’s.

Om van een racepaard toch een pakezel(tje) te maken heeft Canyon onder de bovenbuis twee extra boutjes gemonteerd. Hieraan is een op maat gemaakte tas te monteren die perfect in het frame past. Hier kan dan weer je voorraad Maurten Gels of Snelle Jelles in meenemen.

Met de komst van SRAM’s nieuwe schakelgroepset met directe aansluiting, T-Type genaamd, was het wachten tot de eerste gravelfietsen die hiermee compatibel zouden zijn. De Grail krijgt een UDH (universal derailleur hanger) en is daardoor geschikt voor zowel de nieuwe als oudere schakelgroepen.

Technisch gezien is de Grail redelijk eenvoudig. Kabels lopen binnendoor (natuurlijk) en helaas ook door het balhoofd. Maar niet volledig door het stuur. Dat maakt het nog net wat onderhoudsvriendelijker. De zadelpen is specifiek gevormd om zo meer comfort te generen. Daarmee is de mogelijkheid om een dropperpost te monteren uitgesloten. De remklauwen zijn direct mount modellen.

Hoewel er in het frame banden tot maximaal 42 millimeter passen, kiest Canyon ervoor om op de brede DT-Swiss (24 millimeter intern) velgen 40 millimeter banden te monteren. Op het grootste deel van de SLX collectie vinden we Schwalbe G-One RS rubber terug. De winnaars uit de grootste bandentest die Fiets ooit heeft gedaan.

De nieuwe Canyon Grail in de praktijk

Testen met de fiets doen we aan de Côte d’Azur. Lekker nazomeren aan het strand. Waar gravel gruis is en het strand nog steeds vol licht. We rijden rondom Fréjus over brede gravelpaden. Mooie asfaltstroken en veel te leuke singletracks. Wat vooral opvalt is hoe makkelijk de fiets snelheid maakt. Een racefiets met brede banden wordt al snel gezegd. En inderdaad. Daar kan ook ik niet omheen. De Schwalbe banden zijn rap. En dat voel je. De eerste aanzet is goed en geeft mij het gevoel dat de aanwezige papbenen nog enigszins in gang te slepen zijn.

Het door ons uitgeteste model, de CFR Di2 heeft een elektronische 11 speed groepset met twee bladen voor. Kies je een variant met 1x aandrijving dan is een 42-tands kettingblad het grootste wat past. Neem je een dubbel, dan is 52/36 mogelijk als grootste. Kun je mooi meters maken!

Buiten vlot vooruit gaan voelen we ook dat de langere geometrie werkt. Maar dat hij in verhouding met andere nieuwe gravelfietsen nog wel redelijk nerveus is. Dit is vooral toe te schrijven aan de balhoofdhoek die met 71.5 graden niet overmatig lui is. Het voordeel hiervan is de vinnigheid. Het kwieke gevoel bij de aanzet. Het nadeel is de kans op onderstuur en minder controle op hoge snelheid of juist technische passages bergaf.

Onze eerste kennismaking was kort, maar lang genoeg om te voelen dat deze fiets zonder pardon een racer genoemd mag worden. En een hele vlotte ook. Dat valt ook niet te ontkennen. Dit jaar werd op deze fiets de prestigieuze Unbound, het EK en ook het WK bij de vrouwen gewonnen. Lekker lijstje om mee te beginnen!

Rijd je graag volle patat over de hei, heb je nog koersambities of heb je voordien op een cyclocrosser gereden en houd je van die rammelende snelheidsbeleving? Dan is de nieuwe Grail wat voor jou. Ben je niet zo’n Stravafreak of snelheidsduivel? Aarzel dan niet om de Grizl te overwegen. De Grail heeft comfort namelijk niet bovenaan het prioriteitenlijstje staan.

De fiets is te koop in CFR, CF SL en CF versie. Prijzen lopen op van 2699 euro tot 10.000 euro voor de gelimiteerde GRVL DZZL versie. De hele collectie en meer info op canyon.com