Momenteel zien we in de Tour de vlamnieuwe Trek Madone rond dartelen. De fiets met dat vliegensvlugge gat in de zitbuis. Mooi, maar dit is mooier: de gloednieuwe Trek Fuel EXe. Een lichtgewicht e-bike. We gingen er direct mee op pad.
De Fuel EXe mengt zich in het beperkte segment van de lichtgewicht e-bikes. Fietsen die veel meer aanvoelen als een ‘normale’ fiets maar wel dat prettige zetje mee geven. Merken als Specialized en Orbea hebben met de Levo SL en Rise momenteel zo’n beetje dé benchmark qua lichtgewicht ebikes in handen. Trek probeert met deze Fuel EXe de aansluiting te maken. Hiervoor zetten ze een gloednieuw frame in, inclusief een nieuwe motor. Want hadden ze eerder al een E-caliber met Fazua systeem. Nu kiezen ze voor het Duitse TQ. Daarover zo meer.
We nemen de Fuel EXe mee richting de Italiaanse Alpen, maar ook gewoon lekker in de buurt. Onze 9.9 testfiets is uitgerust met werkelijk alles wat je jezelf maar kunt wensen. Luxe schakelgerei en allerlei gadgets. Eerst even de basis. De Fuel EXe is volledig van OCLV carbon gebouwd. Voorzien van een minolink aan de achterkant (zo’n wisselbare link waardoor je de geometrie kan beïnvloeden) en het veersysteem is gebaseerd op het bekende ‘Active Braking Pivot’ platform. De geometrie is prima vooruitstrevend, maar niet te extreem en voelt kloppend. 150 millimeter veerweg voor én 140 achter is perfect. Geen overkill, maar voldoende om lekker los te gaan.
Waar normaal features als de knockblock Trek’s factsheet kleuren zien we die nu niet. Wel is er een gat onder de demper gecreëerd waardoor water zijn weg uit het frame kan vinden. Ideaal. Verder ziet de fiets er zoveel mogelijk uit als een ‘normale’ Fuel EX.
TQ
De Duitse fabrikant van motoren kenden we al van samenwerkingen met andere merken. Zo zijn ze onder andere leverancier van de bizar krachtige Fusion motor in de Haibike fietsen. Dit motortje in de Fuel EXe is net het tegenovergestelde. Samen met Trek werd deze HPR50 motor ontwikkeld. De kleine krachtbron brengt maximaal 50Nm en 300W aan piekwattage op de plank. Hierbij hoort een accu van 360Wh welke in 2 uurtjes volledig is opgeladen. De batterij, intern in de onderbuis weegt zo’n 1800 gram. Het complete systeem legt 3900 gram op de weegschaal. Voor alle waardes geldt zo’n beetje dat het ongeveer de helft is van wat we bij een ‘echte’ e-bike zoals de Trek Rail zien. Wil je trouwens meer range dan die 360Wh, dan is er een range extender beschikbaar welke je rit zo’n +/- 40% verlengt.
De TQ motor is één van de kleinste op de markt en dat zorgt ervoor dat deze fiets amper opvalt als e-bike. Iets wat sowieso steeds vaker het geval is. De flatscreen in de bovenbuis verklapt alsnog dat we hier met een elektrisch ondersteunde fiets op pad zijn.
En op pad zijn we onder andere in Pila. Op grote hoogte rondom één van de mooiste bikeparks van Italië. Klimmen en dalen tot ruim 2500 meter hoogte. De Fuel EX-e heeft er weinig moeite mee. We rijden eerst omhoog (natuurlijk). De motor biedt drie ondersteuningsniveaus. De eco functie is nauwelijks bruikbaar. De hoeveelheid ondersteuning is zo minimaal dat dit amper voldoende is om het extra gewicht van de motor te compenseren. De trailstand helpt meer, maar in de praktijk rijden we enkel in de hoogste stand. De turbo knop doet voldoende om relaxed te klimmen. Maar, het kleine accupakket loopt redelijk snel leeg. Belangrijk. Hoe meer jezelf je best doet, des te rapper de accu leeg lijkt te lopen. Op het gemakje klimmen loont om de actieradius te vergroten. Zo’n 1000 hoogtemeters op het hoogste ondersteuningsniveau klokken we voor het dalen begint. Dat dalen is een absoluut feestje. De fiets is voorzien van nieuwe Rockshox dempers. Een vlamnieuwe Lyrik Ultimate met Buttercups en heel prettig bedienbare knoppen. De dempers zijn echt heel erg goed en maken voor een groot deel deze fiets berg af. Verder is voelbaar dat het gewicht van deze fiets laag is. Daardoor daalt hij niet als een e-bike maar als een normale endurofiets. Een meerwaarde!
Deze 9.9 versie is voorzien van talloze gadgets. Dat mag ook wel, de gevraagde prijs is niet mis. Met gadgets bedoelen we bijvoorbeeld Rockshox Tirewiz sensoren op de ventielen. Net als Airwiz in de vork en demper. Via een app is het mogelijk de instellingen van de vork en demper in de gaten te houden om deze zo preciezer af te stellen. Opvallend is ook de bedrade draadloze AXS derailleur. Volgt u hem? Op een fiets met (even tellen) negen batterijen kiest trek ervoor om één er van bedraad te maken zodat je niet meer aan opladen hoeft te denken.
Draadloos bedraad Airwiz Tirewiz
Nog meer moois, het RSL geïntegreerde stuur, inclusief tooltje! Superhandig en zelfs met kettingpons. Dat is nog eens handig. Al met al is deze fiets wel heel compleet.
Terug naar de rij-eigenschappen. Want fietsen we in Nederland, dan trappen we vaak richting de limiet. Logisch, de klimmetjes zijn kort en minder steil. Op zich niet erg, behalve dat het systeem hier minder geschikt voor lijkt te zijn. De batterij loopt in Nederland namelijk rapper leeg dan wanneer we in het buitenland op een meer steady tempo klimmen. De software lijkt wat moeite te hebben met al die tempowisselingen. Verder is die software trouwens erg goed. Het systeem voelt zeer natuurlijk. Het is ook nog eens bijna geruisloos en geeft geen bijgeluiden of bokkende moves wanneer je de snelheidslimiet bereikt. Technisch zit het dus wel goed in elkaar bij deze Fuel EXe.
Kleine knoppen Alle tools dichtbij, handig! Racey!
Nu dan de vraag, wie koopt deze fiets? Een e-bike ter waarde van een auto. Of ter waarde van een e-bike met dubbel zoveel range, en dubbel zo veel power. Buiten dat de fiets echt veel lichter, en veel beter te besturen is dan een reguliere zware E-bike biedt de fiets verder niet enorm veel voordeel. Je kunt er niet langer mee rijden (integendeel) en je bent er ook niet sneller mee. De komende tijd gaan we verder op pad met de Fuel EXe en rijden we ermee in binnen- en buitenland om deze vraag te kunnen beantwoorden. De conclusie hiervan lees je binnenkort in het magazine.
Prijzen vanaf 6499,- Het door ons gereden topmodel kost je net geen vijftien ruggen!
FUEL EXE 9.5 DEORE | € 6,499 |
FUEL EXE 9.7 SLX/XT | € 7,999 |
FUEL EXE 9.7 SLX/XT | € 8,599 |
FUEL EXE 9.8 GX AXS | € 10,999 |
FUEL EXE 9.8 GX AXS | € 11,599 |
FUEL EXE 9.8 XT | € 9,499 |
FUEL EXE 9.8 XT | € 10,099 |
FUEL EXE 9.9 XTR | € 12,999 |
FUEL EXE 9.9 XX1 AXS | € 14,999 |
Meer informatie op trekbikes.com